• asterisco

HJÄLP. Hur samarbetar ni i er familj? Är detta normalt?

Hur gör ni för att samarbeta och kommunicera i er relation?

Min relation styrs av mig i princip. Det är jag som tar upp planer & saker om vad som behöver göras hemma, förslag att göra på tex semestern, vad som gäller på förskolan, lägger schema för förskolan osv.

Men jobbigast tycker jag är det känslomässiga, jag arbetar ständigt med att vi ska ha det kärleksfullt. Jag försöker prata ofta om när vi träffades, vad jag uppskattar, säger han är snygg, jag har tagit intiativ till att vi ska ha dejtkväll 1g/mån osv.

Men han gör inget alls av ovannämnda saker och vad gör han istället då? Nja, inget typ. Låter mig vara och följer med.

Vi har pratat om det, vi har varit på familjerådgivningen - allt på mitt intiativ men han håller med om att det inte är bra mellan oss. & jag har en utmattning för 3 år sen som han skiter i att det börjar göra sig påmint

Hur mkt vi än pratar - inget förändras. Vet inte om jag orkar leva såhär som projektledare och aldrig själv få någon kärlek.

Droppen var imorse när jag ber honom gå upp med våran 2åring och som vanligt får jag tjata upp honom ur sängen, då säger han ?du är så jävla tjurig jämt!? Och varje morgon kastar han ur sig svordomar och elakheter. Ofta framför vår 2åring också.

Gör era män det? Hur samarbetar ni? Han är kall som en isbit men när JAG pratar öppnar han sig och säger att han ska tänka på saker men sen händer ingenting. Jag har ställt ultimatum och då håller han med ?ja vi får väl separera då.? Nästa vecka vill han ha fler barn.

Han är egenföretagare och det går jättebra men företaget familjen AB går käpprätt åt helvete.

Hjälp mig. Någon. Hur ser andra relationer ut? Är detta normalt? Ska jag kämpa? Jag orkar inte mer. Är så jävla ledsen på det här. Tycker jag pratar jämt med min sambo. Är han helt efterbliven? Trög? Eller vill inte?

• Svar på tråden HJÄLP. Hur samarbetar ni i er familj? Är detta normalt?
  • asterisco
    Anonym (å andra sidan) skrev 2020-04-26 19:38:52 följande:

Han diskar och tvättar och gör mycket renoveringar. Fattar du inte att det och hans säkert 60tim arbetsvecka är hans sätt att visa kärlek? Sen att du tjatar på honom gör ju inte nåt bättre.

Hur vet du att jag tjatar på honom? Det är väl klart jag förstår att han visar kärlek genom det, men det är ju också svårt att samarbeta med någon som inte kommunicerar. Svårt att underlätta för varandra om man inte pratar, svårt att dela på bördor om man inte pratar. Det är ju det som är min huvudfråga: hur samarbetar och kommunicerar ni?

Och när vi träffades var det inte på samma sätt. Då fanns där uppskattning, kärlek och allt. Det är när vi fick barn som allt fucka ur. Möjligen för att män är själva som barn och inte förstår vad föräldraskapet innebär och tappar fullständig kontroll på både relation till sin sambo och barn.
  • asterisco
    Anonym (å andra sidan) skrev 2020-04-26 18:15:45 följande:

Du skriver att han är egenföretagare. Hur lång arbetstid har ni båda?

Jag arbetar 40h/vecka. Vad har det med saken om kommunikation att göra?
  • asterisco
    Anonym (S) skrev 2020-04-26 19:58:04 följande:

Jag har som er att det är jag som fixar med allt. Mannen är sjukskriven och väldigt dålig. Men det finns saker han skulle kunna göra men fullständigt struntar i att göra.

Hur i hela friden kan ni känna lust till dejtkvällar och sex? Det har jag tappat för länge sedan.

Allt blir så oattraktivt

Känner mig instängt i detta förhållande, det är inte kul längre :(

Åh. Stackare. Kan ni prata med varandra? Vårt problem är kommunikationen. Finns ingen.
  • Anonym (å andra sidan)
    asterisco skrev 2020-04-27 13:26:11 följande:

Hur vet du att jag tjatar på honom? Det är väl klart jag förstår att han visar kärlek genom det, men det är ju också svårt att samarbeta med någon som inte kommunicerar. Svårt att underlätta för varandra om man inte pratar, svårt att dela på bördor om man inte pratar. Det är ju det som är min huvudfråga: hur samarbetar och kommunicerar ni?

Och när vi träffades var det inte på samma sätt. Då fanns där uppskattning, kärlek och allt. Det är när vi fick barn som allt fucka ur. Möjligen för att män är själva som barn och inte förstår vad föräldraskapet innebär och tappar fullständig kontroll på både relation till sin sambo och barn.

När ni träffades uppvaktade han dig. Nu har han dig och arbetar hårt för dig och ert barn, vilket du inte verkar uppskatta. Ni har också varit på familjerådgivningen där ni träffat nån som tror att pengar växer på träd och som nedvärderade allt vad mannen gör. Där lärde du dig att män är som barn.

Inse att ni har en familj och att förälskelsetiden är över. Säg till din man att du vill ha en present varje fredag. Inga antydningar utan klarspråk.

Eller också gör du slut för att du inte klarar ett vuxet förhållande.
  • asterisco
    Anonym (å andra sidan) skrev 2020-04-27 14:20:18 följande:

När ni träffades uppvaktade han dig. Nu har han dig och arbetar hårt för dig och ert barn, vilket du inte verkar uppskatta. Ni har också varit på familjerådgivningen där ni träffat nån som tror att pengar växer på träd och som nedvärderade allt vad mannen gör. Där lärde du dig att män är som barn.

Inse att ni har en familj och att förälskelsetiden är över. Säg till din man att du vill ha en present varje fredag. Inga antydningar utan klarspråk.

Eller också gör du slut för att du inte klarar ett vuxet förhållande.

Vi har nog väldigt olika världsbilder du och jag.

Det handlar inte om rosor och presenter, det skiter jag i just nu. För det är irrelevant och presenter lagar inte en bristande kommunikation. Men det handlar om kommunikation, att tex. han kan lägga planering till förskolan eller åtminstone fråga mig om det. Inte bara anta att JAG ska ta ALLT ansvar för vårt barn medan han bara kommer hem och leker med henne.

Du verkar ha skev bild på vad ett föräldraskap och kommunikation innebär.

Tack för din input men jag får inte riktigt råd av dig vad gäller kommunikation och samarbete, vilket är viktigt för att ha en sund relation.
  • Ess
    asterisco skrev 2020-04-27 13:27:59 följande:
    Åh. Stackare. Kan ni prata med varandra? Vårt problem är kommunikationen. Finns ingen.
    Ni behöver inte kommunicera, du sköter ju allt. 
    När jag läser din ts så förstår jag fullt ut att han blir passiv, det känns som om du anstränger dig att ligga steget före hela tiden.
    Du driver på din drömbild av hur ett förhållande ska va, men tyvärr så glömmer du bort att det finna ytterligare en inblandad person som har sin uppfattning om saker och ting. 
    Du ligger på som fan, sen blir du irriterad att inte han stressar ännu mer för att hinna före dig. Varva ner, saker och ting brukar ordna sig ändå i slutänden.  
    Eftersom du passiviserat honom så får du nog berätta för honom att from nu så lägger vi förskoleschemat var annan gång osv. 

• Mimosa86
    Ess skrev 2020-04-27 19:30:38 följande:

Ni behöver inte kommunicera, du sköter ju allt. 

När jag läser din ts så förstår jag fullt ut att han blir passiv, det känns som om du anstränger dig att ligga steget före hela tiden.

Du driver på din drömbild av hur ett förhållande ska va, men tyvärr så glömmer du bort att det finna ytterligare en inblandad person som har sin uppfattning om saker och ting. 

Du ligger på som fan, sen blir du irriterad att inte han stressar ännu mer för att hinna före dig. Varva ner, saker och ting brukar ordna sig ändå i slutänden.  

Eftersom du passiviserat honom så får du nog berätta för honom att from nu så lägger vi förskoleschemat var annan gång osv. 

Ja stackarn. Inte kan man väl förvänta sig av en vuxen man att ta lite initiativ här i livet eller vis lite spontan omtanke? Eller?
  • Ess
    Mimosa86 skrev 2020-04-27 19:36:21 följande:

Ja stackarn. Inte kan man väl förvänta sig av en vuxen man att ta lite initiativ här i livet eller vis lite spontan omtanke? Eller?

Han hinner inte för ts är mån om att ligga steget före. Jag hade också tröttnat om jag varit i hans skor.

Hade bekanta numera separerade, där hon var sådan som hela tiden jagade för att ligga steget före.

Steg han upp och gjorde gröt en morgon så ställde hon klockan fem minuter tidigare nästa morgon för att göra hans gröt, bara ett exempel. Sedan beklagade hon sig att hon fixade med allt, men fick ingen uppskattning för det.

Han tröttnade och flyttade, och det känns som ts man också är på väg åt det hållet.

Ett förhållande är ingen tävling om vem som fixar och berömmer mest. För att få ett jämlikt förhållande med kommunikation, måste man öppna upp för det och inte stirra sig blind på hur förträfflig jag själv är som hinner allt detta. Ts väg är inte den enda rätta utan mannen hade klarat det lika bra, om hon gett fan i att precis allt ska göras på hennes sätt.

Skiljer de sig så är jag övertygad om att han kommer klara vv alldeles utmärkt.
  • Anonym (Nikki)

Ni verkar ha halkat in i en väldigt skev ansvarsfördelning. När började det? Hur gick det till? Varför lät han det hända? Varför lät du det hända?

Hur tycker han om att visa kärlek? Hur skulle han önska att du visade din?

Hörde en gång en utmattad kvinna som sa att du vet att du gör för mycket för andra när de inte längre tackar dig. Ligger det något i det?

Vad tycker din man är en mysig helg? Vad tycker du? Går det att kompromissa?

• Anonym (Nikki)
    asterisco skrev 2020-04-27 13:26:59 följande:

Jag arbetar 40h/vecka. Vad har det med saken om kommunikation att göra?

Ju mindre tid till prat det finns desto svårare är det att göra det. Om du jobbar heltid, han driver ett företag och ni har små barn förstår jag att det är svårt att också hinna med en bra kommunikation. Jag hade varit skittrött om jag hade jobbat heltid nu när jag har barn.

Hur delar ni på föräldraledighet och VAB?
Svar på tråden HJÄLP. Hur samarbetar ni i er familj? Är detta normalt?