Inlägg från: Anonym (2181) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2181)

Frun kan ej hjälpa till alls hemma

innovativ skrev 2020-04-26 09:41:53 följande:

Du anser att det är helt svart-vitt? Är man inte frisk/pigg så kan man inte göra _nånting_?

Beror ju på allmäntillståndet, men om hon mår som hon gör nu, dvs uppe och spyr på nätterna, och då får dålig sömn, mår illa konstant, säkert ont i kroppen och en extrem trötthet på det också, som man är när man är gravid, så behöver man ju vila? Jag förstår att det är jättejobbigt för dig att ta allt hemarbete, men har du ingen som helst empati för din fru? Vad hade du sagt själv om du var typ magsjuk, spydde konstant, och när du inte gjorde det mådde konstant superilla, och supertrött på det så bad hon dig att hjälpas åt mer hemma? Kanske ta hand om en livlig 1-åring en stund?

Är du föräldraledig eller jobbar du? Går barnet på fsk? Och som någon annan sa: varför planerade ni inte med detta i åtanke? Hade troligtvis varit bättre för er i er sits att ha lite fler år mellan barnen. Hur gjorde ni förra gången? Jag menar det vanligaste är ju att pappan sköter mat och hushåll första tiden efter förlossningen eftersom mamman ammar och behöver läka och återhämta sig.
  • Anonym (2181)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-26 11:15:37 följande:

Det är ändå rätt enkelt TS.

Din fru har tyvärr råkat ut för "värsta" sortens graviditet! Du verkar inte helt ha förstått kanske, det är svårt att sätta sig in i så klart. Men som någon skrev ovan: Om du tänker dig att du har magsjuka och kräks, blir helt orkeslös, kan knappt äta, mår hemskt i hela kroppen så det enda du orkar är att ligga på soffan - och det är så här  i flera månader -Vad tycker du är rimligt att du då skulle orka av att städa och ta hand om ett hem? 

Troligen inget. 

Att det kanske är lite tufft för dig att jobba, ta hand om barnet och hemmet - ja, det kan jag också förstå men just nu är det så det är. Din fru kan inte. Däremot kan du försöka hitta hjälp utifrån. Alla familjer kan behöva avläsning emellanåt. Barnvakt kanske, eller städhjälp, man kan använda sig av mattjänster som har leverans så du slipper åka och handla osv. 

Det tragikomiska här är väll att ts fru troligtvis har jättedåligt samvete mot både sin man och sitt barn. Hade det varit tvärt om mannen som varit sjuk så hade nog det dåliga samvetet inte ens existerat.

Ts, tycker du inte ska prata så mycket om jobb och liknande med din fru. Försök säg till henne att vila och inte tänka så mycket på det istället, samma med hemmet. Corona på allt så kan jag tänka mig att din fru känner stress så försök ta hand om henne istället. Säger inte att det måste vara så för er som jag beskrev ovan, men det är såpass vanligt att det skulle kunna vara så. + att kvinnan normalt sett sköter barn och hem till 80%. Nu vet jag som sagt inte hur ni har det, men om du känner dig träffad så välkommen till verkligheten och hur det är att vara kvinna 365 dagar om året! :)

Hoppas frun och du mår bättre snart båda två och att ni får mer balans hemma.
Svar på tråden Frun kan ej hjälpa till alls hemma