Anonym (ABC) skrev 2020-11-14 21:37:06 följande:
svenskateatern.fi/sv/sakerhet/
Här kan du läsa om hur man har gjort på Svenska teatern i Helsingfors.
?Salongskapaciteten på Stora scenen begränsas till 250 personer för att vi ska kunna garantera ett säkerhetsavstånd på 1-2m mellan besökarna.?
Det finns en länk till platskartan, där kan man se att varannan rad är blockerad.
?Teatern förutsätter att våra samtliga vuxna besökare vars hälsa tillåter det använder ansiktsmask. Vi rekommenderar att du har med dig egen ansiktsmask under teaterbesöket.
Personer som av hälsoskäl inte kan använda ansiktsmasker erbjuds låna ett visir. Ifall kunden bara lånar visiret desinficeras visiret efteråt och vilar i minst 24 h i väntan på nästa användning. Kunden kan också köpa visiret av en publikvärd för 5 euro/st.?
Jag känner inte till att något smittfall skulle ha kopplats till en teater, så det fungerar uppenbarligen rätt så bra.
Jag tycker det verkar som det just är vid den sortens event risken för smittspridning är som störst - kanske delvis betingat av att det måste finnas en superspridare i sällskapet. Så jag tycker det vore olyckligt om vi här i Sverige tog fasta på jan Lötvalls propåer om att vi kan trängas bara vi har munskydd på.
Men samtidigt förstår jag att man inte kan stänga ner restauranger, arbetsplatser med mera enbart för att smittorisken är högre där, i synnerhet inte mot bakgrund av att vi med stor sannolikhet kommer att få leva med covid-19 för alltid.
I artikeln som Påven Johanna länkar till berättas det om en kvinna som omsorgsfullt följde rekommendationerna, men så gick hon på teater...