AndreaBD skrev 2020-12-18 13:14:51 följande:
Okej, så det måste finnas konkret anledning. Men hur kan man stänga ner delar av ett kvarter..... alla i den delen lär ju aldrig vara smittade samtidigt?
Jag har misstanken - har inte kollat det än - att det är på liknande sätt i Tyskland, och att man kan ha överskridit sina lagliga möjligheter också.... men... det måste ändå finnas mer att gå efter än i Sverige. Det förekommer ju att regeringar tar beslut och kollar först efteråt om de fick göra det.
Det påminner mig alltid om flodkatastrofen i Hamburg för några årtionden sedan. Då var Helmut Schmidt, den senare förbundskanslern, borgmästare eller något sånt i Hamburg. Och han gjorde bara det som behövdes och brydde sig inte om lagarna, beordrade armén att hjälpa till (vilket han absolut inte fick göra). Eftersom det var lyckat, så fick han ju bara beröm för insatsen ändå.
Men här är det inte så enkelt. Det är inte lika självklart vad som är rätt sak att göra.
Ja, det är just detta att man inte får inskränka på de ej smittades fri- och rättigheter hur som helst, artikeln du länkade till belyste mycket bra villkoren.
Att det är så enkelt som FGAM vill påskina ser nog inte så många andra insatta än just FGAM, till och med lektorn säger ju att det inte är så enkelt i artikeln
FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-18 15:05:12 följande:
Då citerar jag återigen detta, där det står att lagstöd för lockdown skulle gå att fixa inom ett par veckor, om viljan fanns.
www.svt.se/nyheter/inrikes/hej-29
www.svt.se/nyheter/inrikes/hej-29
"Så varför tillåts det inte här i Sverige? Svaret hittas i grundlagen – men det är inte så enkelt.
Olof Wilske är universitetslektor i konstitutionell rätt vid Uppsala universitet, och han säger att lagstiftningen i Sverige skiljer sig från många andra länder där det är tillåtet med nedstängningar.
– Här skulle det nu krävas att regeringen eller en annan majoritet i riksdagen tar initiativ till en ny lag och sedan går igenom den processen som krävs för att en nedstängning ska bli möjlig."
Lagar som stiftas får inte bryta mot grundlagarna eller stå i konflikt med andra lagar, därför finns lagrådet.
Att tro att man på två veckor skulle kunna få igenom en hållbar lag som tillåter lockdown är som att vänta på tomten. Tomten kommer inte, men kanske någon som utger sig för att vara tomte och lovar oss allt vi vill ha om vi bara varit snälla...