FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-13 19:51:22 följande:
Angående antal dödsfall i Sverige och hög ålder, ja, experterna har ju sagt från början att en gammal kropp kan stå emot Corona mycket sämre etc.
Men, skillnaden är ju att i Sverige skyddades inte de äldre, inget stängdes ner, inresande från Italien, alperna etc behövde inte sitta i karantän utan släpptes lösa att smitta de äldre. Fortfarande är det inga sådana regler om jag förstått rätt. Stora folksamlingar var tillåtna etc etc, så det drabbade de äldre.
Många dog pga att de var gamla och svaga, ja. Men om lagar om karantän och munskydd hade införts, hade de äldre inte blivit smittade i lika stor omfattning, och alltså inte dött. Det är ju hur samhället i stort stoppar smittan som reglerar hur många som blir smittade. Så naturligtvis kan strategier från FHM styra över hur många (gamlingar) som dör.
Tyvärr, Sverige misslyckades kapitalt.
Jag vet att vi vet det där med ålder. Men det var långt ifrån säkert att det var just den faktorn som gjorde skillnaden mellan helt olika nivåer av dödsfall i olika länder. Det kunde ju ha varit överbelastning av sjukvården, t.ex. i Italien. Men uppenbarligen var det är även där åldern som var avgörande.
Och nu är du inne på det helt ologiska igen. Nej, det hade inte hjälpt ett dugg att stänga ner. Just för dessa människor hade det inte hjälpt! De måste ha hjälp av personal och det vore mycket mer effektivt att testa dessa personer regelbundet och att arbetsledaren faktiskt TITTAR på om någon av dem anställda verkar vara hängig/sjuk. Att stänga ner hela samhället hade däremot inte hjälpt mycket alls.
Och varför skulle de som kommit tillbaka från alperna just smitta äldre? Jobbar de i äldreboenden? Jag skulle snarare gissa att vårdbiträden sällan har råd att åka på skidsemester. Det där passar inte riktigt ihop! Och framför allt så hade många av dem gamla som dog ändå dött inom några månader. Så det är inte som om de hade fått leva mycket längre. Man har ju konstaterat att samma personerna hade annars dött i influensa, dvs många av dem. Men nu råkade influensan vara så lindrig i år att de dog av covid-19 istället.
Jo, de hade dött även med karantän och munskydd. Du har inte hängt med så bra.