Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Ja personalen på FHM har säkert utbildning med även andra länders forskare har minst lika bra utbildning och vissa av dem har även erfarenhet av utbrott och andra kriser som FHM helt saknar.
Tro du övriga länders experter fantiserar ihop saker i soffan?
Tror du WHO rekommendationer om ansiktsmask är något de kom på på ett kalas för att de tyckte folk såg lustiga ut i mask?
Skärp dig själv, din argumentation bygger FORTFARANDE på att FHM experter och tolkningar av data skulle vara bättre än andra länders och det är inget annat än blind nationalism.
Jag har inte påstått att FHM jobbar isolerat, jag har påstått att vad de säger inte behöver vara rätt, deras taktik är trotts allt väldigt kritiserad världen över. Du verkar ha gjort en vana av att lägga ord i andras mun när det passar dig. Det enda som fattas är anklagelser om högerextremism för att bilden ska vara komplett...
https://www.nyteknik.se/samhalle/munskydd-eller-inte-fragan-vagrar-forsvinna-6996774
"Varför rekommenderar WHO då munskydd?
– Men de gör ju inte det. De säger att de kan användas om man misslyckats med att skapa social distans, men inte som en första åtgärd. Det här kommer långt ned i säcken om man lyssnar på vad som sägs i talet.
Men Folkhälsomyndigheten kan ändra sig, om det kommer mer underlag som stödjer munskyddsanvändning, försäkrar han.
– Man måste läsa hela rapporten, och den har vi inte sett ännu. Men om WHO har något mer underlag om detta så är vi inte totalblinda. Det ligger ingen prestige i det här.
....
Har bristen på skyddsutrustning något med saken att göra?
– Nej, det är inte huvudskälet. Men WHO pekar på att det finns en risk att masker tas bort från vården, och att resurser styrs bort därifrån.
Är det något i svenska förhållanden som skiljer sig från andra länder rent faktiskt, som påverkar munskyddsanvändandet?
– I till exempel London är det en helt annan situation. Där finns inte skuggan av en chans att dra ned på kollektivtrafiken. De har valt att öppna helt, det har vi inte gjort här. Då skapas sådana miljöer att det blir trångt.
Likaså i Asien, förklarar han, där bor många tätt och rör sig tätt. Då går det inte att hålla social distans, som vi kan här. I Sverige är det inte lika tätt, och det är inte någon trängsel i kollektivtrafiken.
Ändå, många undrar nog varför Sverige går så på tvärs mot övriga världen.
– Så är det inte. Det är många länder som inte rekommenderar munskydd.
Ute efter enkla lösningar
Det går dock inte att säga att Sverige har rätt och att andra länder har fel, understryker han, för förhållanden är så olika.
Vad tänker du om frågan, som blivit så kontroversiell i Sverige?
– Jag vet inte, att man är ute efter enkla lösningar kanske. Vilket det inte är.
Men kan inte munskydd ge en signal, att man bryr sig om att försöka minska smitta?
– Det kanske inte ger den signalen. Risken är det ger signalen "nu är jag trygg", fast man inte är det, säger Anders Tegnell."