Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-01-22 23:52:33 följande:
    En av kritikerna länkade ju till CDCs rapport om att det inte var möjligt för Sverige att ha lika låga dödstal som Norge, du kanske ska fråga den som länkade till detta.
    Det viktiga när det gäller den här rapporten är inte varför Sverige hade ett högre dödstal, utan varför inte försiktighetsprincipen tillämpades i Sverige. Den metod som används i CDCs rapport kan inte visa på skillnader i ingångsvärden mellan länderna vad gäller proportion smittade eller fördelning inom länderna. Däremot ser man klart skillnaden i åtgärder och dödstal (stacks.cdc.gov/view/cdc/100148, www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7002e4.htm). 

Även om det finns osäkerhet vad gäller enskilda länders implementation av åtgärder, så har CDC-studiens beräkningar utgått inte bara från en lista medåtgärder (den OSI som nämns i rapporten, Oxford Stringency Index som inte inkluderar ansiktsmask men åtgärder som "cancellation of public events, school closures, gathering restrictions, workplace closures, border closures, internal movement restrictions, public transport closure, recommendations to stay at home, and stay-at-home orders"), utan dessutom viktat alla dessa åtgärder, så att man har försökt få med betydelsen av att vissa länder har haft begränsingar för antalet deltagare i tillställningar som legat på säg max 10 personer, andra länder max 1000 personer. Alla dessa olika sätt att implementera en åtgärd kan förstås ha en effekt på utfallet.

Så rapporten kan inte säga exakt hur många färre personer som dör i ett enskilt land om de hade ökat antalet restriktioner, men trenden är väldigt tydlig. Rapporten kan heller inte säga något om "övriga" antal döda, men det hör inte till den här refererade studien.
  • Pope Joan II
    pyssel skrev 2021-01-23 18:23:11 följande:
    Inte riktigt, men så som klyban använder Peru som bevisföring, nej det fungerar inte. Det första argumentationsfelet han gör är grundantagandet om andra (att munskydd är som en gudasänd sköld). Det andra är att Peru bevisar att så icke är fallet. Det tredje är att negligera samtliga svåra förhållanden i Peru. Förhållanden som gör att ingen hävdat att det finns något vidare underlag för att munskydd klarar att hålla nere smitta och dödlighet när: Sjukvården är underutvecklad och med knapp ekonomi, köbildning och trängsel för att hämta ut de bidrag staten sköt till i samma veva, en informell sektor som sysselsätter 70% och betyder inget distansarbete, trängsel, full kollektivtrafik, full rörelse i samhället, bristande möjligheter att byta munskydd (och vilken sorts munskydd, en scarf för många eller ett flera ggr använt munskydd?)

Att använda Peru som bevisföring är som att tvätta händerna och sedan sprida smitta med tungkyssar och säga "Kolla, nu är det bevisat! Tvätta händerna hjälper inte!

Precis. Jag läste det här också:

www.bbc.com/news/world-latin-america-53150808

• Pope Joan II
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 18:16:28 följande:
    Ja det är inte kul att bli idiotförklarad hela tiden av vissa i tråden.
    Konversationen i fråga var med en enda individ (inte med Ungern) och han är en politisk flykting från Ungern så jag håller honom verkligen inte ansvarig för det han motarbetat och flytt från. Nu tycker jag vi kan flytta fokus från mina privata konversationer. 
    Ja, jag förstår inte hur ABC orkar med att vara så tillmötesgående artig trots att de verkligen behandlat hen som skit. Och detta samtidigt som särskilt en av dem håller klyban under vingarna och en annan av dem kallat honom för och tycks betrakta honom som naturvetenskapsman (eller liknande, jag minns inte exakta ordalydelsen).
  • Pope Joan II
    pyssel skrev 2021-01-23 19:02:31 följande:
    Pope Joan II skrev 2021-01-23 18:41:46 följande:

Ja, jag förstår inte hur ABC orkar med att vara så tillmötesgående artig trots att de verkligen behandlat hen som skit. Och detta samtidigt som särskilt en av dem håller klyban under vingarna och en annan av dem kallat honom för och tycks betrakta honom som naturvetenskapsman (eller liknande, jag minns inte exakta ordalydelsen).

Idiotförklaringarna hänger kanske ihop med reflektionen att oenigheter i tråden beror på att "nivån är för akademisk" vid presskonferenserna, samtidigt som det högst troligt också hänger ihop med antaganden om vilka som docenter i natur- och statsvetenskap i tråden
    Ja, det och flera skopor märklig självgodhet och en gravt felaktig självbild hos i synnerhet två av dem. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Ella.) skrev 2021-01-23 21:39:18 följande:
    Kan inte du vara så bussig och göra en enklare sammanfattning av vad Padirac menar med det du citerat? Förklara inlägget för mig är du snäll, Ella med punkten. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Ella.) skrev 2021-01-23 21:58:58 följande:
    Pope Joan II skrev 2021-01-23 21:48:01 följande:

Kan inte du vara så bussig och göra en enklare sammanfattning av vad Padirac menar med det du citerat? Förklara inlägget för mig är du snäll, Ella med punkten. 

Vad vill du veta?
    Det står ju i mitt inlägg vad jag vill veta?
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2021-01-23 22:12:04 följande:

Ingen inbillar sig frågan är kompartmentaliserad, men eftersom så många här tror munskydd är en sköld.
    Så berättar Peru att så inte fallet, och påvisar och bevisar en del av forskningen om munskydd.

Att återge fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus, betyder inte jag är någon naturvetenskaps man.
    Det vet alla, kanske någon drev med dig.

Jag förstår skillnaden mellan sak och person.

Det var ABD som skrev det. Hon verkar inte vara typen som driver med någon, men visst skrattade jag åt det i alla fall. 

Hur du någonsin skulle kunna återge fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för att uppnå konsensus håller jag för helt osannolikt. 

Haha! Ja, kanske på en klots och en människa men då pratar vi bästa-fall-scenario!
  • Pope Joan II
    Anonym (Ella.) skrev 2021-01-23 22:26:10 följande:
    Jasså. Men det förstår inte jag. Kan du vara så snäll att förklara för mig.
    Vad i Padiracs resonemang gillade du? Om du skulle återberätta i sammandrag vad han menade med sitt inlägg som gjorde att du gav det en tumme upp - vad skulle du då skriva?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin