Anonym (ABC) skrev 2020-09-27 11:55:29 följande:
Din tes är alltså att om det är obligatoriskt att stanna hemma om man smittad, så går en del ut i alla fall i ren protest, men om det hade varit frivilligt, så skulle de snällt ha stannat hemma?
Jag är på väg ut just nu - dock osmittad - men vill gärna svara på ditt första påstående, kan finnas mer att svara på men jag har bara läst dina första rader.
Nej, det är inte min tes. Däremot så tror jag att frivillighet är mer effektivt än tvång, i synnerhet över ett längre tidsperspektiv.
Om den brittiska undersökningen är korrekt, där bara 18 procent stananr hemma fast de känner möjliga symptom så är min uppfattning att åtminstone Sverige har betydligt högre andel av personer som stannar hemma - som är medvetna om att de utsätter människor för smittorisk om de beger sig ut när de har symptom som kan vara covid-19.
Jag tror alltså att den svenska modellen är att föredra jämfört med de metoder som helt eller delvis har inspirerats av Kinas smittskyddspolitik.
I länder som tillämpar tvångsmetoder växer också det folkliga motståndet mot tvånget - och tar sig inte sällan uttryck i ren galenskap, som att covid-19 är ett påhitt.
I Sverige verkar den opinionen leva nästan helt i skymundan och de som har betydande invändningar mot vår startegi önskar knappast att det ska bli slappare utan motsatsen.
Fundera gärna på den brittiska undersökningen och vad den säger om möjligheterna att begränsa smittspridningen.