Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Antiviralt preparat som genomgår test
clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04405739
Antiviralt preparat som genomgår test
clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04405739
Du kanske kan förklara vilka befogenheter regeringen saknar?
Kanske kan du förklara varför man lättade på restriktionerna precis när smittan steg som värst?
Kanske kan du förklara vad som tvingar regeringen till att vara satans långsamma.
Du missade att svara på mina frågor.
De flesta åtgärder har satts in flera veckor för sent. Fruktansvärt usel politik från regeringen. Regeringen har agerat som om faran vore över efter sommaren.
Var i smittskyddslagen står det att regeringen måste agera så här långsamt?
- Nej, det är Danmark och Sverige som är spjutspetsen i den utvecklingen. Danmark har en lagstiftning som säger att man ska kunna välja mellan flera leverantörer. Men Norge och Finland har inte gått den vägen."
https://omtanke.today/aldreomsorgen-i-norden-likheter-och-skillnader-172226/nyhet.html
"Samtidigt har vi sett och förfasats över hur staplarna för antalet döda i covid-19 i Sverige har vuxit i en allt snabbare takt jämfört med för våra nordiska grannar. Många ställer sig frågan om detta beror på att vi hade en felaktig strategi mot viruset? Eller kan svaret helt enkelt finnas i hur det ser ut i omsorgen för våra äldre?
Problemet kommer förmodligen att analyseras och utredas när den värsta smittorisken har blåst över. I väntan på resultatet har Omtanke pratat med Tine Rostgaard, professor vid Institutionen för socialt arbete på Stockholms universitet och professor vid Roskilde universitet. Hon har tittat närmare på likheter och olikheter i äldreomsorgen i de nordiska länderna.
– I Sverige finns det fler som är 80 år och äldre än i till exempel Danmark. När vi har jämfört statistiken är 5,2 procent av befolkningen i Sverige 80 år eller äldre. I Finland är det 5 procent och i Danmark 4,2. Vi brukar alltså säga att man i Sverige är lite äldre och att det därför är fler som behöver omsorg, säger Tine Rostgaard."
"Organisationen av äldreomsorgen skiljer sig tydligt på en punkt jämfört med övriga Europa. På våra breddgrader är ansvaret mer decentraliserat då ansvaret ligger på kommunerna.
– Här skiljer sig dock Finland från de övriga skandinaviska länderna. De har en omfattande centraliserad modell där äldreomsorgen nyligen har blivit organiserad i fem regioner.
Även om de övriga länderna i Norden har decentraliserat äldreomsorgen så att ansvaret ligger på kommunerna, blir det skillnad eftersom våra kommuner är olika stora."
"– Danmark har gått längst med tanke på privatisering i hemtjänsten. Det finns ett fritt val, vilket gör det lite unikt. Där har man infört i lagstiftningen att det ska finnas både en kommunal leverantör och en privat i varje region. Av den anledningen använder cirka 30 procent av danskarna ett privat alternativ när det gäller hemtjänsten.
I Sverige ombesörjs 23 procent av timmarna i hemtjänsten av privata utförare. Däremot är det fler i Sverige som bor i privata äldreboenden jämfört med både Norge och Danmark. Och utvecklingen i Sverige går mot att den privata andelen ökar.
Hur ser det ut med utbildning av personalen i äldreomsorgen? Är det skillnad på den privata och offentliga omsorgen?
– På Stockholms universitet har vi ett projekt, Nordcare, som har tittat på utbildningsnivåer på personalen i äldreomsorgen i de nordiska länderna, men vi har inte gjort skillnad på privata och offentliga aktörer. Däremot vet vi från undersökningar som har gjorts i Norge att det där är fler bland personalen i den privata sektorn som saknar utbildning. Det finns dessutom fler med invandrarbakgrund i Norge som är direktrekryterade in i den privata sektorn. Jag tror att skillnaden mellan utbildningsnivån i kommunal respektive privat regi kan se likadan ut i Sverige, säger Tine Rostgaard."
"– Jag och mina nordiska kolleger pratar om att man i Sverige har glömt bort de äldre, att man har varit mer noggrann med skyddsutrustning på sjukhusen än i äldreomsorgen. I Danmark har man kanske pratat mer om att även skydda personalen i omsorgssektorn än i Sverige – inte bara i sjukhussektorn.
Hon menar att när det i Danmark saknas skyddsutrustning på äldreboenden beror det på att de inte har lyckats få ut den, men också att det har funnits olika sätt att använda den på. Det är alltså både ett logistikproblem och ett organisatoriskt problem.
– Om man dessutom inte har utbildning i hälsa och vet hur man ska hantera olika situationer, så blir det större problem."
www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRkRka/darfor-har-aldreboenden-i-norska-tromso-inga-smittade
"Fyra gånger fler sjuksköterskor. Egen smittskyddsläkare i kommunen. Provtagning av varje misstänkt coronasmittad åldring.
Resultat: Inte en enda covid-19-smittad på äldreboendena i Tromsö.
– I Norge är det en självklarhet att äldreboendena har gott om sjuksköterskor som leder arbetet, säger chefen för Tromsös äldreboenden, svenska sjuksköterskan Leena Vuorinen."
Gropen jag satt i var din egen konstruktion. Nej, jag har för länge sedan gett upp att nå fram till vissa skribenter.
Huruvida min kritik riktad mot regeringen är saklig eller inte, är du inte någon auktoritet på att bedöma.
Och nej, jag har inte läst Havels bok.