Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Artikeln är kort, innehåller ingen krånglig terminologi, och har en klar och tydlig poäng, så jag kan inte se någon orsak att behöva skriva ner samma sak här.
Ett tillägg kan göras:
Många förfasar sig över politiker som har fattat beslut om strängare åtgärder än dem myndigheterna har rekommenderat. Men det är det politiken handlar om. Man fattar beslut som går i linje med den ideologi man har. Varenda åtgärd inom alla samhällsområden har positiva konsekvenser för endel, och negativa konsekvenser för någon annan. Vissa åtgärder ger synliga resultat på kort sikt, andra åtgärder ger resultat på lång sikt. Om målet med politiken man för är att bli omvald om tre månader måste man fatta andra beslut än om målet är att jorden ska vara en bättre plats för alla om 10 år. I en demokrati väljer vi våra politiker, men vi väljer inte våra tjänstemän. Därför är det självklart att det är politikerna som ska fatta de beslut som påverkar folks vardag.
Det har sagts att lagarna i Sverige inte tillät strängare åtgärder. Man kan stifta nya lagar, om man vill. Ifall rubrikerna i media hade sagt ?Hälften av barnen på förskolan dog i covid-19?, då är jag säker på att Sverige väldigt snabbt hade stiftat en hel drös med nya lagar.
Läget i Sverige är som det är för att det är så det svenska folket vill att det ska vara.
Vad trött man blir..... då försöker jag lära mina elever att man inte ska argumentera genom att bara säga att man håller med och ge länkar, och så ska ni vuxna försvara det till varje pris. Du har ju åtminstone skrivit något om det, även om jag inte håller med.
Exempel då ifrån tidningstexten som hon länkte till:
"I början av coronapandemin pratade han om att det var ?orättvist? att rekommendera att jobba hemifrån då det slår ?socioekonomiskt ojämnt?."
Någonstans hamnar man ju där om man ska se till folkhälsa i allmänhet. Psykisk hälsa hör ju också till. Jag anser att man inte kan utesluta ekonomi och rättvisa och sociala omständigheter, när man ska se till befolkningens hälsa i allmänhet.
Och att poliser inte ska visa sympati för "black lives matter" demonstrationer, det tycker jag är dumt. Det är nämligen ganska bra i den situationen, då det säkert lugnar stämningen och minskar risken för "vi mot dem" - konflikter med polis.
Generellt - det är ingen fördel att inte ha en helhetssyn, att inte ta hänsyn till andra områden. Då sysslar var och en med sitt och det passar inte ihop sedan.
Och vad är man rädd för? Gör det någon skada? Tegnell har väl inte för avsikt att ta över politiken!