Pope Joan II skrev 2020-09-13 07:22:41 följande:
Skadeglädje? Är det vad du tror att en tumme upp, ett gillande betyder? Så när min nära vän gick bort i somras och hennes syster postade om det på Facebook och många, väldigt många som både älskade och respekterade henne, använde gilla-symbolen så tänker du dig att de gör det av skadeglädje?
Det var jag som postade inlägget om den 30% ökningen och de "gillanden" det inlägget fick skulle jag tänka mig handlade om att man gillade att någon uppmärksammade den saken eftersom det var en upplysning, en information, som också hade sin plats bland alla andra rapporterade händelser.
Jag tror inte det finns någon som känner skadeglädje över att det plötsligt blivit fler som behöver sjukhusvård och som riskerar ett allvarligt förlopp och/eller död.
Eller är det så du och ditt kluster känner när ni noterar en stor ökning av fall i våra grannländer och övriga Europa igen?
Nu är jag visserligen medveten om att du har ett mer personligt förhållande till fakta än jag och dessutom har jag inte gillande/ogillande av inlägg som hobbyverksamhet - så det är en för mig ganska obekant värld du beskriver.
Jag kan förstå att man kan uttrycka sin sympati för ett inlägg av typen "Omgiven av sina närmaste somnade JJ lugnt och stilla in natten till torsdag. Vi - dina närmaste - och din stora vänskapskrets - kommer alltid att minnas dig med innerlig glädje. Vila i frid!
Däremot är jag lite tveksam till att man uttrycker sympati för det kortfattede meddelandet "JJ dog i natt".
Detsamma gäller för mig budskapet att 30 procent fler har insjuknat - såvida man inte uttrycker deltagande med dessa sjuka på ett eller annat sätt, typ: Hoppas att ingen av dessa ska behöva gå en plågsam död till mötes.
Men att språk och emotionella uttryck kan variera från person till person eller från kluster till kluster visar ju inte minst den här tråden.
Jag förundras lite över i vilken utsträckning ditt kluster är benäget att diskutera personers egenskaper över deras huvuden, alltså skriva inlägg om en deltagare i tråden i stället för till.
Min alternativa tolkning till tummarna är närmast att tummarna fungerar som ett gemensamhetsskapande och sammanhållande klister i ditt kluster, liksom det indirekta tilltalet.