Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Anonym (ABC) skrev 2020-11-30 19:14:15 följande:
Det var visst olagligt att inte låta insjuknade på äldreboenden få en individuell läkarbedömning? Kommer någon att straffas för det här lagbrottet? Min gissning är nej, mot bakgrund av vad t.ex. den här professorn säger.www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bo97W/professor...
Författaren till följande finska artikel som handlar om hur man väljer patienter till intensivvård konstaterar att det helt enkelt inte är ett alternativ att låta sjukvården bli så hårt belastad att man tvingas välja bort patienter som i vanliga fall hade behandlats. Om man riskerar hamna i det läget måste statsmakten träda in och sätta upp regler för hur situationen ska hanteras, enskilda läkare ska inte behöva fatta det beslutet. Med andra ord, om läget blir så svårt att man tvingas välja vem som ska bli utan vård, så måste det finnas en lag som backar upp det beslutet.
suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tehohoito-ei.../
I vilken mån detta är brottligt vet jag inte.
I Filand har kanske statsmakten detta mandat, i Sverige finns det enligt lagar ett långtgående självstyre för myndigheter, regioner, kommuner och vårdgivare.
Min uppfattning är att Sverige har mycket att lära av Finland.