Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Frågan är väl om ens de stundande restriktionerna kommer att räcka. Fredrik Sund skriver idag januari redan är bortom räddning.
Frågan är väl om ens de stundande restriktionerna kommer att räcka. Fredrik Sund skriver idag januari redan är bortom räddning.
Bra ledare i DN:
www.dn.se/ledare/sa-manga-misstag-sa-manga-forlorade-manader/
Inte alls, de berättade klart och tydligt vems ansvar det är, och de folkvalda i kommun, landsting och region.
Som du förstår har vi inget ministerstyre, inte heller flockimmunitetsstrategi och COVID-19 är inte ett luftburet virus enligt vetenskapen epitet vad en luftburen smitta är.
Stockholm står för ~39% av alla döda i Sverige, där har du vem som har ansvaret där.
Sverige har inte klarat av att värna de sköraste äldre under coronapandemin. Skulden läggs både på regeringen och tidigare regeringar, som under lång tid underlåtit att åtgärda bristerna i äldreomsorgen.
Strategin att skydda de äldre har misslyckats, säger coronakommissionens ordförande Mats Melin.
Citerat inlägg är försök till desinformation från klybans sida.
Den mycket mer smittsamma varianten som sprids i UK är inte vad vi behöver nu. Hoppas de har rätt i att mutationen/varianten inte är dödligare, men den kommer förmodligen och tyvärr ställa till med mycket nog ändå.
Oj oj oj, misskreditering av enskild person. Gro då!
Aftonbladet:
"Sverige får skarp coronakritik av sin granne. Norges före detta statsminister Gro Harlem Brundtland skräder inte orden om den svenska regeringens hantering av pandemin.
Jag har sett utvecklingen, skakat på huvudet och ställt mig själv frågan: Hur är detta möjligt? En sak är vad Anders Tegnell har menat och hur han har bedömt saker. Men Sverige är ett land med många institutioner, en regering och en riksdag, säger hon till norska VG och fortsätter:
Det är häpnadsväckande att de så länge har följt de bedömningar som Folkhälsomyndigheten har gjort."
Bra av Rocklöv och Elgh.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/nALpyn/experter-hade-inte-behovt-bli-sa-har-illa
? Jag har sett utvecklingen, skakat på huvudet och ställt mig själv frågan: Hur är detta möjligt? En sak är vad Anders Tegnell har menat och hur han har bedömt saker. Men Sverige är ett land med många institutioner, en regering och en riksdag, säger hon till norska VG och fortsätter:
? Det är häpnadsväckande att de så länge har följt de bedömningar som Folkhälsomyndigheten har gjort.
Hon lyfter Sveriges långa tradition av starka myndigheter som med egna mandat och stark lagstiftning styr utan att behöva fråga regeringen.
? Det är en lång svensk tradition, oavsett vilket område vi pratar om. Det har varit en viktig förutsättning men har också lett till att detta har pågått i flera månader nu som vi har sett.
Gro säger dock att hon är glad över att Löfven gick ut med skarpare åtstramningar i veckan.
? Jag tror att det var befriande att han sa nej, nu måste vi gå in och ha tuffare åtgärder än vad hälsovårdsmyndigheterna hittills har gett råd om."