Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-04 17:16:36 följande:
Det har rätt länge funnits ett uttalat mål att alla, inklusive vikarier som jobbar i hemtjänsten, ska ha undersköterskekompetens , vilket man ju får av gymnasiets omvårdnadsprogram eller motsvarande inom vuxenutbildningen. Jag tvivlar starkt på att det målet någonsin kommer att uppnås och nu känns det längre bort än någonsin.
De som har en vårdutbildning som ger undersköterskekompetens har oftast möjlighet att få jobb på andra ställen, som på ålderdomshem, demensboenden, sjukhus, LSS-boenden, kommunpsykiatri och i liten utsträckning behandlingshem, om man valt psykiatriinriktning och vårdcentral om man valt akutsjukvård som inriktning.
Och väldigt väldigt många som har den möjligheten tar den möjligheten. Jag gick själv omvårdnadsprogrammet för länge, länge sedan och minns hur i stort sett alla gamla skolkamrater som började i hemtjänsten lämnade hemtjänsten så fort de fick chansen till ett bättre vårdjobb. Och idag är nog arbetsvillkoren i hemtjänsten ännu mycket värre än vad de var på den tiden.
Precis. Även jag jobbade inte längre än nödvändigt i hemtjänsten, även som deltids-jobb bredvid studierna, mest helger och lov. Då fortsatte jag också till LSS-boenden och att jobba som personlig assistent. Men för så där 10 år sedan gjorde jag en sommar i hemtjänsten. En förbättring var dock att de hade bil numera. Men det beror nog också på hur stort område det är.