FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-14 20:48:38 följande:
Till skillnad från vad du och dina kompisar verkar tro, har vi alla förstått att det finns dels droppsmitta, och dels luftburen smitta. COVID19 är klassificerat som en droppsmitta.
Där är vi överens.
Länkade tidigare till ett dokument som talade om betydelsen av skillnaden mellan storleken på droppar innehållandes smitta och hur det därav klassificeras som dropp eller luftburen smitta.
Citerar återigen texten som återgivet ovan, och har fetmarkerat en viktig mening.
- Större droppar med smitta - faller till marken efter ungefär 1,5m - droppsmitta
- Mindre droppar - kan med aerosoler förflyttas i luften längre än 1,5 m. Okänt ännu precis hur långt och hur länge de kan vara i luften - droppsmitta. Det är därför många förespråkar munskydd, eftersom det finns studier som påvisar att COVID19 kan spridas på detta sätt.
- Väldigt små droppar (torkade droppkärnor står det på vissa ställen) - kan med aerosoler förflyttas långt i luften och stannar i luften länge - luftburen smitta
Förstår du skillnaden? Eller vill du att jag eller någon annan förklarar?
Tveka inte att fråga om det är något du inte förstår, tex att aero i aerosoler kommer från aer på latin, heter air på engelska etc. Aerosoler beskriver således något som är luftburet. Ska jag kanske även förklara vad ironi betyder? Eller luftburet?
Att de mindre dropparna först utandas och sedan landar någonstans innan de torkar ut och sprids i luften, har jag enbart sett ditt påstående om, och inte sett på något annat ställe. Har du en källa på detta påstående vore det trevligt.
Luftburen smitta och aerosoler
De droppar som transporterar smittämnen vid luftburen smitta är mindre än vid droppsmitta och kan bli kvar längre i luften. Sådana droppar kan uppstå när smittbärande personer andas ut eller när de droppar som uppstått när någon hostat eller nyst har torkat in till mindre volym. Finns det tillräckligt många små droppar i luften kan den som andas in dem bli smittad. Detta kallas att smittan är luftburen
Nej, jag ger upp. Varenda länk som har funnits har förklarat det tydligt, förutom kanske den senaste. Så gott som ALLA har ju tagit upp detta, som du inte känner igen, nämligen att partiklarna brukar landa någonstans, sedan torkar ihop och sedan blåses iväg. Att du inte kan erkänna när du faktiskt inte har förstått rätt, är inte mitt problem. Jag har försökt.
Och det står tydligt överallt att aerosoler INTE är luftburen smitta, det är just droppsmitta. Det händer att saker och ting har missledande namn.
Ska jag, bara för skojs skull kolla vart det står i alla tidigare länkar?
Förresten, ditt inlägg 3445 visar INTE att luftburet = aerosol - jag antar att du där har citerat det för att bevisa just det. Men det står inte där tydligt.
4345:
I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna. Så sprids till exempel vattkoppor och tuberkulos.
4354:
"Vid typisk luftburen smitta, till exempel mässling eller vattkoppor, finns viruset på huden och kan virvla upp i luften. Karin Tegmark Wisell beskriver det som väldigt små dammpartiklar, som kan smitta från långt håll. Coronaviruset smittar i stället genom nära kontakt, när droppar överförs via till exempel hostningar och nysningar. Sedan finns det en annan typ av droppsmitta, som följer med luftströmmar något längre."
(hur var det med att du aldrig hade hört att det skulle landa någonstans och sedan flyga iväg igen? Hur tror du hamnade det på huden? Och i NÄSTA inlägg undrade du vart jag hade hört detta! )
4359:
Ingen ny länk, men en utmärkt sammanfattning!
4401 (din egen länk):
I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna.
(tror du att det håller sig kvar i luften medans det torkar?)