Anonym (ABC) skrev 2020-11-24 21:12:17 följande:
Jag vet inte hur gängse strategi ser ut, men jag tror inte att Sveriges nuvarande restriktioner (träffa bara dem du bor med) ingår i dem.
Sveriges strategi under våren var lyckad, det sade både FHM och regeringen. Det var kanske den gängse strategin. Varför fortsatte man inte på samma sätt nu under hösten? Kanske för att det här viruset är för aggressivt för att gängse strategi ska fungera?
Finns det någonting som säger att FHM och regeringen inte fortsatt med den strategi som kördes under våren?
Jag har uppfattat det som mycket tydligt att strategin innebär att åtgärder genomförs i varierande grad utifrån hur smittans utbredning ser ut.
Det där tv-programmet du länkade till kanske kan ge dig en hint om hur gängse strategi ser ut? Jag tror helt säkert att restriktionerna att enbart träffa de du bor med är en del av den strategin. Mannen i Tv-programmet poängterade Sveriges vana att hålla sig vid det evidensbaserade och inte gå utanför det. Så att nuvarande restriktioner skulle vara något solospel håller jag inte för troligt.
Ja, viruset är mycket aggressivt och smittar väldigt olika i olika situationer, det verkar finnas en gemensam uppfattning om att det fortfarande är mycket okänt om vilka som smittas svårt, vilka som smittas lätt, vilka som smittar andra mycket och vilka som inte smittar mycket. Varken den gänse strategin eller lockdown eller munskydd fungerar för att skydda befolkningen från smitta och dödstal, det finns gott om exempel på detta.
Om jag ska skoja lite kan jag ju säga att skälet till att Finland lyckats så bra beror på att en framfusig finländare är den som tittar i backen - då de vanligtvis tittar på sina skor
Nä, jag tror att det är mer komplext än så och att ett sådant påstående saknar såväl sanningshalt som värde. De finska människor jag arbetar med i Finland är väl som vilka andra människor som helst, förutom att de hellre ser Sverige förlora en ishockeymatch än att de själva vinner en match
Sveriges problem med utbredd smittspridning och höga dödstal tror jag beror på fler olika saker, en del av dem är avsaknad av krislagar som kan tillämpas, avsaknad av beredskap och beredskapslager, svensk förvaltningsmodell, omfattande självstyre, mer än 40 års hård strukturrationalisering i sjukvård och senare äldreomsorg, NPM, anställningsformer och välfärd/skydd tillsammans med en omfattande segregation och stora klyftor.
Så när tråddeltagare gastar elakheter om Tegnell, om FHM, om regeringen, om strategier syns det mig som att dessa tråddeltagare saknar förmåga att sätta samtida skeenden i samband med hur samhällten fungerar och inom vilka förutsättningar samhället har möjlighet att skydda sig. Den svenska befolkningens långtgående fri- och rättigheter tillsammans med långt avreglerade samhällsfunktioner, omfattande självstyre har helt klart massa uppsidor - som få vill mista, men det har också baksidor. En del av dessa ser man nu i Sverige.