Anonym (Schu) skrev 2020-07-21 18:21:45 följande:
Undrar också varför du skriver så generaliserande om Norrland. Det handlade ju om Västerbotten.
Sen finns det andra saker att ta med i beräkningarna, ja, det bor fler människor i Stockholm på en mindre yta, men titta på hur sjukvården ser ut i Stockholm jämfört med t.ex. Norrbotten. T.ex. antalet IVA-platser. Eller hur mycket man skurit ner på sjukvården generellt i den delen av landet under årtionden.
Förstår att i en Stockholmares ögon så låter siffrorna från vissa regioner fjuttiga, men på många platser har dom låga siffrorna har varit nära att knäcka vården lokalt ändå och regionen har fått samarbeta över kommungränserna på sätt som inte gjorts på länge (kanske någonsin). T.ex. skicka IVA-patienter 30-40 mil till ett annat sjukhus för att kapaciteten redan går på max. Det är i avstånd jämförbart med att skicka Stockholmspatienter till Karlstad eller Jönköping.
Sorry, jag läste inte så noga. Det läggs upp så många länkar i den här tråden, som inte innehåller något intressant, så jag "snabbläser" dem.
Jo, jag håller helt med om att det säkert ingår flera faktorer, men jag menade också främst att det inte är sannolikt att det bara blev bättre för att man gjorde annorlunda än vad FHM sa (och det gjorde man nog inte heller).
Jo, avstånden kan säkert vara ett problem när det gäller IVA-platser. Samtidigt har man säkert fördelar för att det inte heller sprider sig så lätt då.