FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-03 13:38:12 följande:
Ok, som tidigare då. Ja det blir nog lite olika resultat beroende på om man inkluderar Norge, San Marino etc eller inte, men hur man än räknar är det ju illa både i Sverige och på andra håll.
Och nog är det lite märkligt att Sverige rapporterar så sällan, i en del andra länder jag kollar på, har dom uppdaterade siffror varje dag, helgdagar också.
Det kanske skiljer sig från region till region i Sverige, men någon vän till mig i Sverige var förvånad över att vi både testat oss och fått resultat på en helg. Det hände inte där dom bodde. Tycker att det borde vara billigare för Sverige att testa etc på helger också, än att vara senare med att Identifiera smittade. Förutom andra fördelar förstås.
Padirac skrev 2021-01-03 14:24:07 följande:
Först skriver du att det är konstigt att Sverige rapporterar sällan - och sen att din vän sagt att man inte testar under helger, i alla fall inte för 3 veckor sedan.
För den som inte vet hur det fungerar kan det vara lätt att tro att du kopplar samman rapportering/sammanställning med när och hur testning går till, speciellt som du säger att det borde vara billigare att testa löpande också under helger förutom andra fördelar - när testning alltså faktiskt sker löpande och de fördelar och besparingar du tänker skulle komma faktiskt kommer.
Så frågan är kanske vad du menade med det du skrev?
FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-03 13:38:12 följande:
Ok, som tidigare då. Ja det blir nog lite olika resultat beroende på om man inkluderar Norge, San Marino etc eller inte, men hur man än räknar är det ju illa både i Sverige och på andra håll.
Och nog är det lite märkligt att Sverige rapporterar så sällan, i en del andra länder jag kollar på, har dom uppdaterade siffror varje dag, helgdagar också.
Det kanske skiljer sig från region till region i Sverige, men någon vän till mig i Sverige var förvånad över att vi både testat oss och fått resultat på en helg. Det hände inte där dom bodde. Tycker att det borde vara billigare för Sverige att testa etc på helger också, än att vara senare med att Identifiera smittade. Förutom andra fördelar förstås.
Att koppla ihop rapporteringen med hur testningen går till, skulle väl vara snudd på konspirationsteori ...
Önskereprisen, jag menade -
1. Jag tycker det är märkligt att Sverige rapporterar så sällan.
Det borde vara bra för myndigheterna att få aktuella siffror hela tiden, och folk i allmänhet är, av förklarliga skäl, livligt intresserade att få uppdaterade siffror.
Det skulle även sända en signal av att detta tas på allvar och att folk blir informerade ofta.
2. Om nu Sverige inte testar och ger testresultat på helger (i alla fall i vissa regioner), tycker jag det är konstigt. Det kostar mer med personal på helger, men det borde uppvägas av nyttan av att smittade identifieras tidigare, och leder dessutom antagligen till lägre kostnader på sikt för samhället, i form av färre smittade (färre människor som inte vetat om att de smittat och varit oförsiktiga). Dessutom borde testkapaciteten öka med tester 7 dagar i veckan isf 5.
Det är ju bra om det faktiskt testas, meddelas resultat och smittspåras även på helgen i (de flesta?) regionerna. Min vän som berättade att det inte gjordes är specialutbildad sjuksköterska och har full koll på detta, men situationen kan ju ha ändrats även där, får vi hoppas.
Är fortfarande osäker på hur du fått för dig att jag på något sätt kopplat ihop 1 och 2 ovan. 1+2 = förstår inte hur samhället fungerar ... ja, ja, skit samma, men nu förstår du eventuellt vad jag menade.