Padirac skrev 2020-11-13 21:22:54 följande:
Nej, det är fortfarande inte sant att strategi eller mål var eller är flockimmunitet. Detta har diskuterats i tråden och du har säkert läst och skrivit om det redan tidigare i tråden.
Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-13 20:57:04 följande:
Ja precis. Det finns lagar, självklart, men det finns också väldigt mycket man kan göra som inte går emot lagarna och som inte gjorts. Jag tänker bara nu inför vintern, har Tegnell och FHM t ex informerat om vikten av att ha bra ventilation inomhus för att inte viruset ska stanna kvar så länge och att äta viktiga näringsämnen som kanske kan skydda till viss del? Men det har de nog inte för de tänker väl att det finns inte 100%-iga bevis för att det skyddar till 100%.
Jag hoppas att det inte är vitaminbluffen och annat som kvacksalvare använder för att sko sig på människors oro du tänker här...
Vädring är bra - enligt de uppgifter som cirkulerat i media sista dagarna verkar vädringsrådet komma från Tyskland där det sagts vara en 'folksport' , en del av det som sades i de första rapporteringarna om detta har fallit bort i den senare rapporteringen, att ventilationen i byggnader i Tyskland i huvudsak är annorlunda än hur det i huvudsak är här. Om det är sant eller inte vet jag inte, bara att detta var vad som fanns med i den ursprungliga rapporteringen om vädringens förträfflighet för att hålla corona borta. Men visst är luftutbyte bra på många sätt.
Kan du visa bevis på att det inte är sant i så fall, som du hävdar? Man kan ju lägga ihop det ena med det andra och dra slutsatser. De pratade en del om det, var väldigt positiva till det, sa t o m att de skulle köra på flockimmunitet, har sagt att viruset kommer inte försvinna på många år och vaccin får vi inte på många år... så att det gått på strategin att uppnå hög immunitet bland yngre friska och samtidigt isolera de äldre är ju det som de försökt med. Det låter egentligen inte så konstigt på papperet, om man utgår från att nästan alla unga klarar sig bra. Men att det skulle fungera i praktiken är att spela rysk roulett.
Varför tror inte du att de ville köra på den strategin? Vad får dig att bli övertygad om att så inte var fallet? De ville hålla en låg spridning, skydda de äldre, de säger att målet är inte flockimmunitet i sig men det är ett resultat av strategin. Ja det är ju ett sätt att uttrycka så på också...
Vet inte om de har annorlunda ventilationssystem i Tyskland, men det finns ju inte så mycket att välja på. Kanske Sverige har fler hus med självdrag och det innebär ju att på vintern med mer kyla så tätar många igen ventilerna vilket ju ger lite luftombyte. I alla fall ventilation är väldigt viktigt nu. Viruset blir ju mer luftburet under vintern då som jag förstått det.