Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det jag uppfattade som inte alls märkligt var att olika vårdgivare arbetade på olika sätt på olika vårdinrättningar och kanske av olika vårdgivare, det är inte regionerna som driver alla vårdinrättningar eller är vårdgivare på alla ställen.
Det är inte märkligt eftersom arbetet är upp till varje enskild arbetsplats och vårdgivare, att det blir olika är då inte konstigt. Den omfattande självbestämmanderätten hur saker ska göras sätter sina spår i hur saker ska göras.
Men du menade kanske att det var märkligt i meningen att det inte borde bli så olika för att alla har samma regler om skyddande att leva upp till. Om de kan visa att patientskydd och arbetsmiljöskydd är uppfyllt tillsammans med smittskyddsregler som finns nu så räcker det säkert, annars får de backning vid en inspektion antar jag.
F.ö lutar jag mig aldrig fram över ett bord för att bli stucken och personalen på den VC jag besöker - som inte drivs av regionen - har visir och handskar sen i april , före det enbart handskar och ev munskydd. Vid VCs ingång screenas besökare innan de släpps in så redan där har min VC sållat bort en hel del risker med smittspridare.
Det kan ju knappast ha varit så svårt för dig som för klyban att tråckla dig fram till att det är kritik mot förfarandet och en reflektion över "självstyret".