FDFMGA skrev 2020-11-25 17:07:43 följande:
Med mångfald syftade jag på en mångfald av samhällsbeskrivningar, allt från enkla kvällstidningsrubriker till komplexa lagtexter. Det är väl därför det egentligen inte finns någon konstruktiv dialog dig och Padirac emellan, ni befinner er på helt olika nivåer. Du borde kanske testa att lyfta blicken från Aftonbladets braskande rubriker.
Men visst är en decentraliserad demokrati som Sverige oerhört mycket mer sårbar för en pandemi än totalitära stater som Kina och Vietnam. Jag har för mig att Kina har tre döda per miljon invånare, dvs en tvåhundradel av Sveriges dödlighet.
Det innebär inte att Kina bör vara någon förebild för Sverige i synen på hur man kan förbereda sig på bästa sätt inför nästa pandemi, som förmodligen inte alls kommer att vara så relativt sett beskedlig som covid-19.
I Belgien som kanske är det värsta drabbade landet i världen,åtminstone av dem vars statistik man hyfsat kan lita på, har nu 1,3 promille av befolkningen dött av coronarelaterade orsaker och de allra flesta av dessa var redan innan sjuka och mycket gamla.
Jag förstod det men jag ser inte upprabblande av hinder som mångfald utan snarare som att stoppa huvudet i sanden.
Japp. decentraliseringen av vården precis som skolan som var en förutsättning för efterkommande privatisering var ingen bra idé har det visat sig. Visst några blev nog väldigt rika men för allmänheten fick det en ganska bitter eftersmak. Många fina ord och finslipad yta men ganska tom på insidan när man sonderat lite djupare.
Ja, kina är nog ingen förebild för Sverige, men vi är heller ingen förebild för någon. Eller jo kanske en förebild för hur man INTE ska göra :)
Ja Belgien är ett exempel, men Norge och Finland är nog bättre exempel att jämföra med eftersom de liknar oss mycket mer än Belgien.