Anonym (ABC) skrev 2020-07-04 20:28:51 följande:
Hur läser du graferna egentligen? Antalet nya fall per dag i Belgien gick ner från 1000 per dag till 100 per dag.
En väldigt intressant siffra skulle vara andelen positiva av alla testade, men den siffran är lite svår att hitta.
ourworldindata.org/coronavirus/country/sweden~FIN~DNK~NOR#the-scale-of-testing-compared-to-the-scale-of-the-outbreak
Countries that do very few tests per confirmed case are unlikely to be testing widely enough to find all cases. The WHO has suggested a positive rate lower than 10% ? but better lower than 3% ? as a general benchmark of adequate testing.
För Sveriges del var den här siffran 12% enligt Folkhälsomyndighetens senaste veckorapport. Det innebär att Sverige enligt WHO testar för lite, och har sannolikt ett högre antal nya fall per dag än de som kommer med i statistiken.
Jag hittar inte motsvarande siffra för Finlands del nu, men för någon vecka sedan var den kring 1%.
I Sverige verkar man ändå ha en annan syn på vad som är höga och låga siffror:
www.google.fi/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/provsvaren-visar-fa-av-de-testade-har-covid-19
Provsvaren visar: Få av de testade har covid-19
Fram till den 2 juli så har 500 personer testats i de ?drive-in? provtagningar som startade på Gotland den 16 juni. För att få ta provet så ska man ha symptom på covid-19. Men under samma period har endast 47 nya fall av covid-19 konstaterats.
Och varför dör folk så länge som en månad efter lockdown? Därför att inkubationstiden kan vara upp till 14 dagar. Och då är det kanske bara en i familjen som insjuknar. En till två veckor senare insjuknar följande. Tio dagar senare än den personen så dålig att det behövs sjukhusvård. En vecka senare dör personen. Nu har det redan gått mera än en månad.
Tänkte du att all smitta och död skulle upphöra samtidigt som lockdown träder i kraft?
Jag utgår inte från antal fall, utan bara från antal döda. Detta eftersom man testar så olika mycket i olika länder (och i olika perioder). Inte konstigt att du inte hittar såna siffror! Eftersom man bara testar folk som förmodar att de har covid-19, så lär det ju vara de flesta som testar positivt.
Den där, första, sidan var väldigt rörig. Jag tycker inte att den ger en bra överblick.
Okej, då var det ändå många som testat sig som inte hade det. Kanske ville de ta tillfället nu när det går att testa sig. Eller kanske har de någon smittat person i sin närhet och vill veta om de kan jobba utan risk.
Jo, jag tänkte också på inkubationstid och på att man kan smitta varandra i en familj. 75 % av dem smittade (under mars/april i alla fall) i Sverige var gamla människor på äldreboende, eller med hemtjänst. Om vi utgår ifrån att det är på liknande sätt i andra länder - smittan inom familjen verkar ju inte vara så vanligt. Även om det skulle kunna vara en vanlig smittväg.