Padirac skrev 2020-12-21 21:54:40 följande:
Jodå, jag läste hela artikeln och då förstog jag att du hade citerat text från den utan citationstecken.
Jag gjorde ett kort referat av hela artiken för att jag ansåg att du inte gjorde texten rätvisa genom att plocka ut en enskild del och försöka göra en ensidig poäng.
Den ensidiga poäng du ville lyfta innehåller en premiss som jag är säker på att du plockat upp, men jag är inte säker på att du förstår att premissen inte givet är en sanning. Hittar du den premissen? Det räcker med ett enda ord du behöver hitta, orded definierar själva frågan. Det är inte svårt att hitta.
Sen.. Om BO säger att han inte förstår smittspårningen tycker jag att vi ska tro på honom. Han förstår inte. OK, no problem. Det kan ju bero på att han inte är smittskyddsläkare utan är det en del kallar medicinare och forskar på hur virus och andra smittämnen smittar och sprids från djur till människor, Han är kanske världen främsta expert på fågelinfluensa. Är det då möjligt att BO kan massor om en sak men inte förstår en annan sak?
Om jag säger så här; tror du att varje expert på hur frön gror i detalj i olika typer av mark också är expert på hur invasiva arter ska hejdas fån att breda ut sig och hur parkslide utrotas? Ja menar, han är ju expert på hur vissa växter förökar sig - hur svårt kan det vara för en expert egentligen?
Det finns alltså tre olika saker i den poäng du ville göra av artikeln som jag med all rätt ifrågasätter.
Så, har du hittat den där premissen i påståendet du ville gör en poäng av och vet du varför jag mycket väl förstår vilken poäng du vill göra men påstår att du intehar belägg för den poängen iom att presmissen är falsk?
Nu har du spårat ur riktigt ordentligt. Den ursprungliga frågan var: Varför inte använda sig av karantän i Sverige? Svaret enligt experterna i den här tråden: Smittskyddslagen i sin bokstavliga formulering strider mot grundlagen.
Samtidigt existerar det någon annan orsak som den som inte bor i Sverige inte kan förstå, och som experterna i den här tråden inte har lyckats formulera på ett begripligt sätt. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, sägs det.
Några intressanta texter med anknytning till temat:
rattsakuten.se/smittskyddslagen-och-coronaviruset/
?Vad som kan göras med stöd i lag är att försätta smittade, eller de som utsatts för smitta, i karantän.?
Den här svenska juristbyrån har fått hela smittskyddslagen om bakfoten?
www.expressen.se/nyheter/faran-om-mutationen-far-grepp-om-sverige-/
?Annika Linde, virolog och tidigare statsepidemiolog, anser att vi måste stoppa den nya mutationen med alla medel. Hon förespråkar krav på karantän för inresande från Storbritannien för att stoppa smittan från att spridas.?
Trots att hon har varit statsepidemiolog vet hon alltså inte att karantän strider mot grundlagen?
www.gp.se/debatt/vi-kan-fortfarande-byta-strategi-för-att-rädda-liv-och-slippa-isolering-1.28722299
?Regeringen har givit FHM mandat att begränsa anmälningsplikten för COVID-19.?
Varför skulle man vilja begränsa anmälningsplikten? Det ju blir ju svårare att bekämpa viruset då. Men det förklarar ju varför man inte har något intresse av de exponerade, om man anser att inte ens alla smittade behöver följas upp.