FDFMGA skrev 2020-12-14 22:41:34 följande:
Det är en fullt möjlig utveckling, tror jag.
Samtidigt tycker jag inte att man ska lasta regeringen alltför hårt om de till slut ger upp och ger efter för dem som kräver symbolpolitiska åtgärder. Och förmodligen skulle FHM hänvisa till att åtgärden skulle kunna ha positiva bieffekter under förutsättning att man inte tummar på distanshållningen.
Själv tror jag inte åtgärden skulle få katastrofala följder, några fler som dör, några fler som blir allvarligt sjuka, några fler som får bestående skador av sjukdomen.
Hursomhelst tycker jag att regeringen förtjänar all heder av att de hittills stått emot alla krav på trängselbefrämjande åtgärder.
Att det sen i den lilla skalan redan funnits kopplingar till munskydd som trängselbefrämjare är en annan historia - som t ex en mig närstående person som fått möjlighet att trängas riktigt ordentligt dagligen tack vare munskyddets påstådda magiska effekter.
Jag tror att hon redan är immun - men det är ju synd om de som inte redan varit sjuka.
Som en del av en flockimmunitetsstrategi är nog ändå munskyddstvång en aning överskattat.
Du missar en detalj: de som använder munskydd är bättre på att hålla distans och är mer benägna att göra det. En mask påminner om att följa rekommendationerna. Inte svårt att fatta.
Det där är en vanlig FHM-lögn, att folk glömmer att inte trängas pga. munskydd. Det är uppenbart att det fungerar precis tvärtom. Folkhälsomyndigheten påstår att den svenska hjärnan är för simpel och för klen för att hålla två tankar samtidigt, men hittills har vi bara sett folk utan munskydd skapa all trängsel.