Dr Nail skrev 2020-06-22 00:07:51 följande:
Nyfiken. Vilken studie menar Drosten och var kan jag hitta denna studie?
Såg hans twitter där han skriver följande:
In the town of Skellefteå, a teacher died and 18 of 76 staff tested positive at a school with about 500 students in preschool through ninth grade. The school closed for 2 weeks because so many staff were sick, but students were not tested for the virus.
....och länkar till samma artikel som jag delade tidigare.
Jag säger bara att man HAR gjort studier, som man ska kunna använda för att utvärdera om det gjorde någon skillnad att stänga skolorna. Det var förstås inte exakt samma sak nu som utbrottet i en skola i Skellefteå. Tyskland har nog ett annat system där, så han kanske tyckte då att Sveriges sätt att hantera det var konstigt.
Jo, han pratar nästan alltid om någon studie i sin blogg. Jag hittade texten till det som sas i video-bloggen. Du hittar det han säger om Sverige på s. 8 och 9. Kanske vill du ju skicka det genom google translate.
https://www.ndr.de/nachrichten/info/coronaskript212.pdf
Kort sammanfattning av det viktigaste:
Han säger att antikroppststudier bland barn inte ger så mycket i länder där man hade lockdown, för då kunde ju inte barnen smitta sig ute i samhället särskilt mycket. Däremot är det väldigt intressant att jämföra med Sverige där man inte hade lockdown.
Han säger att han vill poängtera att han tycker synd om Anders Tegnell, för han tar självklart inte besluten ensam, eller överhuvudtaget. Just grupper som den runt Anders Tegnell gör väldigt bra epidemiologiska undersökningar. Just den praktiska epidemiologin är särskilt bra i Sverige. I de flesta länderna har man gjort antikroppsstudier med frivilliga och då får man ett helt snett urval av folk - ofta de som har haft symptom och vill veta om de nu har haft Corona. I Sverige har man däremot gjort så att man har tillfrågat personer, man har valt ut dem. Sedan kunde de tacka nej, men många har ju ändå gjort det. Och det är då ett så mycket bättre urval, för att det representerar den vanliga befolkningen mycket bättre.
Såna studier har man nu gjort redan under tre (tids)perioder. Hos dem vuxna var det 6,5 %, tydligt mer än i Tyskland, men fortfarande långt ifrån flockimmunitet. Hos gamla människor var det mindre, men det kan man förvänta sig att man skyddat dem. Men det intressanta var att det var 7,5 % hos barn upp till 19 år.
Intressant också. Det står länkar till dem olika studierna han pratar om, dock inte till den svenska (ännu). Det kanske inte är helt klart. Men jag kan ge länken för alla hans podd-delar, det finns länkar till
STUDIER i slutet av varje del!
https://www.ndr.de/nachrichten/info/Coronavirus-Update-Die-Podcast-Folgen-als-Skript,podcastcoronavirus102.html