Anonym (.) skrev 2020-07-10 15:44:11 följande:
Lite komiskt att han sitter i Florida och förfasar sig över Sverige (samtidigt som han vill komma hit). Jag trodde smittspridningen i Florida var bra mycket värre än den i Sverige just nu, men kanske jag har fel.
Ja, det var många fel på en gång där. Han vill till Sverige för att kunna umgås på distans med vänner. Han vill till Sverige där smittan och Tegnell härjar och folk inte har munskydd.
Egentligen borde han väl vilja till Sverige för att smittspridningen ligger på en lägre nivå här än i USA och andelen som dör i covid-19 är lägre här än i USA.
Men han tror nog att det är omvänt - fast ändå vill han hit.
Jag tror inte att man ska underskatta det faktum att lockdown och munskydd är så påtagligt jämfört med att de flesta försöker följa rekommendationer om att hålla avstånd.
Det är en märklig pandemi - inte bara för att covid-19 drabbar över hela spektrat, från inte alls till döden, utan också för att vi förhåller oss till smittan på så olika sätt, från fullständig nonchalans till absolut skräck.
Rekordet i det sammanhanget av mina upplevelser var mannen som blev så arg för att jag och en kvinna jag umgåtts dagligen med i ett antal år inte höll avståndet till varandra vid en promenad - så arg blev han att han kom så nära att han nästan spottade på mig när han skrek om att man ska hålla avståndet.
Det är inte lätt att vara rationell när mycket omkring oss om omvänt och irrationellt.