FDFMGA skrev 2020-06-12 09:40:32 följande:
Du kan vara lugn. Jag har inte för avsikt att rätta andras skrivfel såvida de inte innebär att skrivfelet helt ändrar betydelsen av ett påstående och man dessutom utifrån skrivfelet ställer sig oförstående till vad jag menar. I övrigt så håller jag minst två meters distans till språkanmärkningsflocken.
Jag svarade på din fråga om varför inte smittspridningen upphört om det räcker med folkvett, "det faktum att somliga är immuna mot folkvett är inte enbart negativt, det är ju det egentliga skälet till att vi i Stockholm numer skyddas av partiell gruppimmunitet", skrev jag. Citatet kan du tolka som att jag instämmer med ditt påstående att priset för partiell gruppimmunitet i Stockholm har varit högt, men inte så högt som du och andra som tror att en lockdown hade inneburit att dödssiffrorna i Stockholm hade blivit särskilt mycket lägre.
Om Sverige skulle kunna göra om och göra rätt så skulle man enligt min uppfattning inte byta strategi men däremot skulle man aldrig ha genomfört ädelreformen, man skulle inte ha avvecklat beredskapslagren, man skulle inte ha avreglerat apoteksmarknaden, åtminstone inte utan att släppa kravet på läkemedelsförsörjning, och man skulle ha ifrågasatt mentaliteten som reducerar människovärdet för dem som levt ett långt liv.
Men nu är det som det är, det går inte att trolla och upphäva tidigare misstag. Utifrån de förutsättningar som fanns så är det ändå bättre att vi har en partiell gruppimmunitet i delar av Sverige och redan från början en mycket låg smittspridning i andra delar av landet.
En lockdown hade bara inneburit att risken för att sådana som jag skulle smittas reducerats tillfälligt, medan i princip lika många som varit beroende av äldreomsorgen dött. Det hjälper inte med besvärjelser som lockdownivrandet för att komma tillrätta med systemfel.
En relavant jämförelse länder emellan borde bland annat utgå från kvaliteten på sjuk- och äldrevård och hur den är organiserad. Det är ingen tillfällighet att lockdownlandet Storbritannien och folkvettslandet Sverige hittills ligger mycket högt om man ser till andelen döda, bägge länderna har under årtionden fungerat som nyliberala experimentverkstäder.
Du har rätt. Jag är inte lika insatt i apotek och beredskapslager som du verkar vara, men det märks ju att det finns brister där. Likaså i sjukvården (för lite personal främst).
Lustigt att ingen verkade intresserad av norska expertens åsikter, jag satte ju in en länk där. Hon sa nämligen att Norge har egentligen precis samma strategi som Sverige, bara att det där styrs mer med lagar och att politikerna är mer i centrum även offentligt.