FDFMGA skrev 2021-12-29 19:19:02 följande:
Mm, det händer att jag blir blöt om fötterna när jag går ut med hunden - ett alternativ vore ju att investera i ett par nya kängor eller skor.
Ja, det märks en stor skillnad. Var nyss på Ica och handlade och säkert var femte person bar munskydd, rena deja vu-känslan när två munskydd blockerade mina möjligheter att plocka åt mig den grekiska yoghurten jag fått i uppdrag att köpa. Tålamod är en dygd så jag gick vidare och bockade av inköpslistan. När jag slutligen återvände stod munskydden kvar och pratade.
De blev förnärmade när jag bad dem flytta på sig.
Man kanske kan bära hunden och precis över marken, så hunden tror den är ute och går, man vet aldrig vad för saker man måste göra pga klustrets mer speciella tankar.
Hmm, verkar vara en del rätt stora regionala skillnader på munskydd, det absolut senaste lite mer användning när jag varit ute, dock inte speciellt mycket större.
Jag märkt denna typen av beteende du berättar om också ibland.
Och en annan är hur det bara är viktigt att med munskydd när de ska röra sig i affären(Bulldozra), men när andra ska ta sig fram, så blir de lätt förnärmade och på exakt samma sak.
Sånt är alltid mycket intressant och se, och undra hur de resonerar, om de ens resonerar alls.
Personligen gör man det man kan för hålla avstånd, och det är oftast väldigt enkel för mig.
Tow2Mater skrev 2021-12-29 19:50:12 följande:
Och nu säger ju Tegnell "När det är på det här viset kommer det att fortsätta" och "man behöver inte ställa in (nyårs) firandet. Om alla som kommer dit är vaccinerade, om ingen kommer dit med minsta symtom är inte riskerna så stora". (Aftonbladet)
Så det sprids nu i hemmen (i motsats till arbetsplatser och skolor), och det kommer tydligen att fortsätta, men ingen stor risk om man inte har symptom .... hmm....
Ja, jobben och hemmen har varit de största ställena för smittan att sprida sig i.
Och det har alltid spridit sig i hemmen, då det vet vi sedan innan, så vad ska detta berätta och med tanken vi vet att hem och jobb är de två största ställena där smittan sprider sig.
Som sagt vad, det är fortfarande en pandemi/endemi, och ingen kan väl vara förvånad efter par år av COVID-19 att det kan fortsätta, allt man behöver göra är att titta i backspegeln för inse att tiden inte nödvändigtvis är speciell lång för pandemi.
Var full vaccinerad, så kan du fira nyår, är du ovaccinerad, ja, då är det stor risk att du belastar sjukvården i en oproportionerlig nivå.
Och nått sånt har man inte råd med i en pandemi.
FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-29 21:46:15 följande:
Ja det finns lite motsägande info. Även vaccinerade kan bli smittade och smitta. Fira nyår med andra personer går bra om alla är vaccinerade. Åka in till Sverige från ett annat land går inte bra om man bara är vaccinerad, det krävs ett nytaget test dessutom. Osv.
I en del länder finns det olika regler om hur många personer man får bjuda in hemma, och de reglerna kan variera beroende på om det är en helgdag eller inte, om personerna tillhör samma familj eller inte, om de är vaccinerade eller inte det ger ibland också ett förvirrat budskap, även om det är klara riktlinjer att följa.
Vid ett par tillfällen här gick barnen i skolan (med munskydd etc) men man fick inte ha fler än två gäster hemma. Min son fick dock ha fler än två klasskompisar här, för de satt ju ändå i samma klassrum hela dagarna utan munskydd. Själv höll jag mig förstås undan då, kramade ingen kompis eller var i närheten.
Nä, men tydligen för en som inte bor i Sverige är det otydligt, hur det blir det är en stor gåta.
Men de är väl som sist man ignorerar scenarier, man väljer de två det inte blev, och låtsas om att det scenario som det blev inte ens fanns kvantifierat.
Det är så man ser skillnad på politiska agenda, och saklig kritik.