Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Annars är väl snuttefilt ett lämplig detalj till sagostunden.
Min gissning är att allteftersom pandemin klingar av i Sverige men tar fart i länder som panikstängde så kommer kraven på munskydd till alla att bli allt intensivare.
Men det handlar ju om en lika högljudd som liten minoritet - går man ut på stan så är munskydden så ovanliga att man gått och väl kan flytta på sig för när de kommer farande.
Samtidigt är det såklart tragiskt med alla dessa munskyddstvång som resulterar i att smittan bara ökar och ökar.
Här i Stockholm så har ingen avlidit i covid-19 sen förra månaden och det verkar vara sammanlagt sju personer som vårdas på IVA i regionen - så mot den bakgrunden är det inte förvånande att kraven på tvång hörs allt tydligare.
Det var ju du som nämnde den kinesiska underssökningen som enligt dig visade att även europeiska munskyddsbärare uppför sig smittskyddspolitiskt korrekt.
Har du studerat studien
Att det går mindre dåligt i Sverige just nu, vilket är naturligtvis bra, betyder inte att vi befinner oss i slutet av pandemin, eller? Förmodligen inte ens i mitten. Vi överlevde en strid med tunga förluster, men kriget pågår; det är nu man ska förbereda sig inför nästa strid och inte fira och sen sova på slagfältet.
Och att förbereda sig är att vidta vissa åtgärder. Som t.ex. munskydd: ett effektivt och enkelt komplement till "stanna hemma med symptom" (då asymptomatisk spridning är drivande).
Que? När nämnde jag den? o_0 Jag har inte läst den...
Låter inte helt orimligt dock, märker själv hur jag beter mig med mask. Medveten på ett annat sätt, mao. rör mig inte i fejset lika mycket och kommer ihåg att hålla avstånd.
Sen så är Kina inte heller en särskilt maskbärande kultur. Iaf inte baserat på det jag sett under mina besök. Japan däremot....