FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-03 21:22:34 följande:
Ja, tyvärr vågar jag inte åka till Sverige i sommar som planerat, för att se släkt och vänner. Känns för osäkert där, ska i stället åka till ett annat land, som känns säkrare. Ekonomin i Sverige hjälps nog inte av att jag, och många andra, inte reser till Sverige i sommar.
Majoriteten har inte alltid rätt, det stämmer, men om nästan alla I Sverige som inte är bundna till FHM plus nästan alla utanför Sverige har en annan uppfattning, vore det väl dumt att inte noga beakta det. På andra områden, tex jämlikhet mellan könen, är det däremot mycket lovord för den svenska modellen, utanför Sverige. Vet inte riktigt varför du drar in det i diskussionen. Att du använder ordet nyauktoritär här tycker jag låter konstigt.
News Flash - alla länder är annorlunda och olika. Samtidigt har alla europeiska länder även många likheter. När Sverige funderade på att gå med i EU, såg jag exakt samma argument mot detta i Sverige, som i ett par andra länder I samma situation - vi borde inte gå med, för det är bara vi som blablabla, vi är så annorlunda. Hur viruset sprids, är däremot lika i alla länder. Det sprids via mun och näsa, så varför borde man inte täcka mun och näsa? Varför borde man inte stänga ned och isolera, eftersom det innebär att färre möter andra personer, och ju mindre folk man träffar, ju mindre risk har man för smitta.
Jag tycker att just nu är det intressanta att jämföra antal döda och smittade nu. Ingen vet något om framtiden, men det görs framsteg hela tiden inom vetenskapen, vården, beredskapen etc. Alla länder har bättre förutsättningar att klara av fortsättningen av detta nu, de första månaderna är det svårare, och därför panikstängde många för att säkra mindre smittspridning. Inte Sverige.
Lock-down fungerade ju i andra länder, varför skulle det inte fungera i Sverige? Vet inte mycket om hur allt fungerar i GB, men i Sverige har ju sjukvården varit ett dåligt skämt länge. Tycker inte sjukvården i allmänhet är så bra där jag bor nu heller, men här hade dom i alla fall vett att stänga ner mer och använda munskydd mer.
FuckGoggleAskMe
Det var en okonventionell citatmetod du använde, en där du blandade mitt med ditt. Jag har samlat dina synpunkter här ovan för att bli av med den mixade kompotten.
Du får väl resa hit i höst i stället. Jag utgår dock från att du uppmärksammat att jag och många med mig anser att Sverige har valt den minst dåliga metoden att förhålla sig till pandemin. Det innebär att ditt argument om turism i sommar saknar relevans för mig i och med att jag anser att den svenska strategin är hållbar och att det också kommer att visa sig i längden. Visst kan jag ha fel såtillvida att det mycket väl kan bli så att många andra länders synsätt att räddningen från pandemin är flockimmunitet via vaccin besannas inom kort - men jag anser trots detta att den svenska försiktighetsprincipen är att föredra, alltså att man inte kan förlita sig på mirakel, det vill säga ett vaccin.
Men visst är det tråkigt att du känner dig så otrygg med situationen i Sverige att du avstår från att resa hit i sommar.
Jag tror att man måste vara väl bekant med Sveriges förutsättningar för att förstå varför en lockdown skulle ha misslyckats här. Det tror jag ganska få av alla dem utanför Sverige som du refererar till är - många skulle inte ens kunna pricka in Sverige på kartan. Inte ens så särskilt många i FL:s coronatrådar tycks känna till hur det svenska samhället fungerar, utan det blir mer reflektioner utifrån påståenden som att Anders Tegnell tar en whisky på Stureplan och vilka signaler det sänder. Jag tror heller inte att man ska sätta fingret i luften utifrån trådar på FL och pejla opinionsläget, då får man lätt uppfattningen att de nyauktoritära vindarna sveper genom Sverige. Flertalet svenskar anser nog att den smittskyddsstrategi vi har och har haft är rätt hyfsad, men inte utan fel och brister.
Hur viruset sprids och varför vissa regioner drabbats så hårt, medan andra klarat sig betydligt bättre har jag ingen uppfattning om - och efter vad jag har förstått är virusets spridning något som fortfarande förbryllar epidemiologer, virologer och andra med större kunskaper än du och jag. Jag tror att munskydd möjligen skulle kunna ha en psykologisk effekt såtillvida att munskydden blir en ständig påminnelse om pandemin, men det är bättre att folk som känner sig sjuka stananr hemma. Det påstås ju att covid-19 sprids som klustersmitta, alltså av superspridare med mycket höga virusnivåer. Då handlar det knappast om personer med mycket lindriga eller inga symptom alls.
Jag förstår att mitt Stockholmsperspektiv kan te sig lite pottkantsaktigt, men det är här jag bor och jag gläds åt att numer är så många som är immuna att smittspridningen successivt är på väg att upphöra. Naturligtvis är det fruktansvärt att så många har dött här - men en lockdown hade förmodligen bara reducerat dödstalen marginellt men inneburit att smittspridningen hade funnits kvar som ett betydligt starkare och latent hot här i Stockholm och att en lockdown utan efterföljande miralelvaccin hade inneburit fler döda.
Lockdown har fungerat initialt i vissa länder, i andra inte. Ur mitt perspektiv är det då relevant att ställa sig frågan varför det förhåller sig så i stället för att upphöja åtgärden till en besvärjelse som frälser ifrån ondo.
Det var nog svar på allt, utom möjligen nyauktoritär. Min uppfattning är att vi globalt och nationellt har haft ett uppsving för idéer som innebär att man förespråkar enkla lösningar på komplexa frågeställningar. ja, jag känner igen åtskilliga nick i coronatrådarna från helt andra diskussioner där de också har enkla svar på komplexa problem.