Padirac skrev 2020-09-09 20:30:40 följande:
Jag kanske ska operera på din nivå istället och säga att det du skriver vill ingen veta och varfär slutar du inte helt enkelt
Javisst, det kan du ju göra - det är en utmärkt idé. Säg det för all del. Det var uppenbarligen fel av mig att påstå att ingen sitter och vrider sina händer i nervös väntan på vad klyban ska tycka. Tydligen har hen sina fans som ser upp till hens kunskaper och insikter i ämnet.
Jag har emellertid ungefär lika stort intresse av att diskutera med dig som jag har för att "diskutera" med klyban. Jag låter därmed dig och henom, klyban, tungotala vidare med varandra. Idealt vore i PM men det inser jag är för mycket att hoppas på.
klyban skrev 2020-09-09 20:33:09 följande:
VI pratar om detta på grund av att du pratade om årskullar. och jag bara svara på det.
Men kan du utveckla ditt svar, då jag undrar vad det har med fakta om över/underdödlighet och årskullar.
Så du pratade om årskullar och inte vill tillföra nått, kan du utveckla det resonemanget då?
Och självklart får man titta på detta, och jämföra skillnader och få en tydligare bild på över/underdödligheten.
Och om det är känd data, så blir man lätt perplex att du inte berättade att årskullen var större/samma/mindre.
Jag pratade inte om årskullar. Jag återgav att SCB sagt precis det Padirac uppgav som tänkbara anledningar. Således
pratade SCB om årskullars storlek och den påverkan det har på över- och underdödlighet.
Begriper du alls vad jag skriver?