Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Felinformation som vanligt.
I vilket sammanhang sade Tegnell det? Säkert inte generellt.
Och jag tror inte heller att Tegnell har sagt, att det räcker att varje smittat själv ringer sina kontakter. Om jag minns rätt tjatade journalister på honom att säga något om det - trots att det är de enskilda regionerna som avgör själva hur de smittspårar, så det är dem de borde ha frågat! Jag har nåt svagt minne att de la nåt i munnen på honom där, dvs. övertolkade. Men som sagt - det är regionerna som avgör själva.
Olika länder har olika sätt. Svenska förskolor har även egna säkerhetsrutiner. Jag tror inte föräldrarna får ens komma in nuförtiden.
Och Finlands sätt behöver inte vara det enda tänkbara korrekta.
amp.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-coronahosten-och-smittsparning
Finland har samma attityd till testning, smittspårning och isolering som Island och Norge. Deras strategier presenterades i Uppdrag granskning, du såg visst det? I slutet av programmet pressades Tegnell av reportern, jag uppfattade Tegnells svar som att han inte var övertygad om att det var en effektiv strategi.
Här kan du läsa om Finlands strategi:
valtioneuvosto.fi/sv/-//10616/regeringen-faststallde-riksomfattande-och-regionala-rekommendationer-for-att-forhindra-spridningen-av-coronaepidemin
Notera att där man i Finland använder ordet ?förhindra? så talar man i Sverige om ?begränsa?.