Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
antipersonkulten mot en person på FHM tar sig märkliga uttryck då väl kända fakta om Sveriges decentraliserade styrning förnekas - allt för 'hatets' skull.
Varför har ni lyckats så bra?
– Regeringen gick in hårt vid rätt tidpunkt. Det blev ett stort samhällsmedvetande från alla när restriktionerna infördes den 12 mars. Alla fattade att det här är allvar, det är nu, säger Forland.
Vad säger norrmannen på gatan om situationen i Sverige?
– Man är väl lite förvånad, att det blivit så olika. Själv är jag förvånad att det kunde bli så stor skillnad utifrån de relativt små olikheterna i tänkande.
Men det är ju ganska stora skillnader i hur Sverige och Norge gjorde?
– Nej, inte så stora, det handlar mest om snabbheten i början. I Sverige tog man det lite stegvis uppåt, i Norge gick man rakt upp och sen stegvis neråt. Men det är ett missförstånd att Norge haft en total lockdown. Folk har alltid kunnat gå ut, vi har inte heller stängt restauranger och köpcentra, och kollektivtransporter har varit igång hela tiden."
"Sverige har nu nästan tio gånger fler döda än Norge, sett till invånarantalet. Hur ser du på det?
– Det är förvånansvärt stor skillnad. Sverige sade i ett första läge att man förväntade sig en spridning i samhället som inte kan slås ned, medan Norge och Danmark gick in och ville slå ner det. Det var en strategi som tycks ha varit mycket lyckad. Men i det långa perspektivet vet vi inte – och det håller jag med Anders Tegnell om – vad som blir det bästa resultatet, efter ett eller två år.
Har man haft en gammal tankegång i Sverige, gått efter vad som hänt vid tidigare pandemier?
– Kina, Sydkorea och Japan kunde med samhällsåtgärder faktiskt slå ner den här epidemin. Man måste använda den kunskapen så snabbt man kan också i andra länder, inte bygga på det som har skett under tidigare influensapandemier.
De svenska experterna tittade för lite på Kina och Sydkorea?
– De har väl tänkt att det här sprids som andra epidemier, man kan inte slå ner det."
Jo, så är ju det, man märkt att det är samma retorik, där man alltid ignorerar fakta som är dålig för ens agenda/narrativ.
Och att just dessa element i politiken är nu arga på Tegnell istället för tex Greta Thunberg är väldigt talande.
Och hade Tegnell stängt ned Sverige, så hade dom stått och ropat öppna upp.
Även regionernas vårdapparater har problem med den ordinarie vården, hur ska de hitta folk till smittspåra så mycket folk?
Tegnell och FHM tog beslutet att det gick inte och vandrade över till denna strategi vi har nu och ge sjukvården chansen och rädda de man kan rädda.
Jag börjar själv komma till insikten och den omfattande smittspridningen världen över, att detta är nått vi kommer få leva med.
För sätta ett hopp till vaccin och mirakelmediciner känns naivt och med tanke på hur lång tid de normalt tar att bli säkra.
Nu tänker inte jag gå och smitta mig själv, men är rätt säker på att COVID-19 kommer drabba mig innan jag dör utan större tvekan.(om det inte redan gjort det)