Pope Joan II skrev 2020-09-09 22:47:53 följande:
Tja, jag blir förstås bli alltmer övertygad om att Sveriges strategi kan visa sig fungerande eftersom den visat sig fungerande (i nuläget). Jag har fortfarande invändningar och är fortfarande kritisk mot hur man valde att på allvar gå in i det här. Det vill säga både innan och när man sedermera visste att smittan var etablerad. Jag tycker att det är graverande nonchalant att man dröjde mycket länge med att rekommendera enkla saker som att i möjligaste mån avstå kollektivtrafik och liknande.
Jag sade redan väldigt tidigt att jag inte egentligen hade något emot Sveriges strategi (det var när Annica Linde kommit med sitt uttalande om flockimmunitetsförhoppningen) men att jag inte förstod varför man tycktes tro att inställandet av högskoleprovet skulle vara nog och så ser jag på saken fortfarande. Jag är helt enkelt inte överens med FMH om att de insatser och åtgärder de rekommenderade som skulle sättas in vid rätt tidpunkt sattes in vid rätt tidpunkt.
Jag tror ju att olika lägen kräver olika åtgärder, jag tror också att ingen, inte heller FHM, på allvar från början förstod hur stor smittspridningen var i samhället redan innan alpresenärerna kom hem.
Detta tillsammans med att smittosymptom var olika och okända, samhällets usla generella beredskap, organisation av vårdpersonal hos vårdgivare, den långtgående decentraliseringen och självbestämmandet plus de begränsade lagliga möjligheter att agera utan att ha belägg för smittspridningen - allt detta skapade tillsammans den enorma våg av dödlighet bland sjuka äldre äldre.
Jag menar att många kritiker tyvärr bortser från faktiska förutsättningar i sin kritik och pekar på saker som det inte fanns så mycket att göra åt. Att samhället borde sett annorlunda ut kan man tycka, men givet hur det ser ut så är det inte FHM (eller som det var tidigare i tråden- Tegnell) som är skyldiga. Det är systemet de agerar i som, trots hur lyckat det är i många avseenden, inte kunde hantera en pandemi av detta slag med ett avsevärt annat resultat.