Pope Joan II skrev 2020-05-29 10:53:49 följande:
Ja, du brukar fråga det. Vad sägs om att man kunde efterlyst dem i tv, tidningar och radio? Vad sägs om att FHM i sina otaliga intervjuer de gav kunde sagt att de anmodade personer som varit i det de då kallade för riskområden att kontakta specifik vårdgivare för att bli testade och att deras kontakter kunde smittspåras? Vad sägs om att de gått ut stort med att de faktiskt inte visste om smittan kunde spridas även ifrån asymptomatiska människor istället för tvärtom?
Om du inte tror att människor på anmodan skulle ta sitt ansvar och uppsöka vården för test och smittspårning av kontakter så förstår jag inte varför du annars brukar stå bakom och försvara den svenska strategin? Den bygger ju helt på att människor ska ta egensnsvar.
Jag är övertygad om att om det gått ut i all media att de som varit i högriskområden kunde vara smittade av samhällsfarlig och för individen och deras anhöriga, övrig släkt och vänner potentiellt dödlig sjukdom så skulle majoriteten av de det gällde följa en sådan anmodan.
Jo, man hade kunnat göra så. Och det hade säkert också räckt för att hitta många. Alla lär det ju aldrig bli - även om jag tror att folk generellt tar ansvar, så finns det alltid några som inte gör. Och det finns det även i länderna där man kunde bli straffat för det. Annars hade inte så många fått böter och rimligtvis ännu fler sluppit undan.
Jag skulle ju förmoda att orsaken kan ha varit en kombination av att det inte fanns tillräckligt med test och att man bedömde att det inte skulle göra så stor skillnad. Kanske fanns det redan så många smittade fall att man inte kunde spåra alla ändå (och att man trodde att italienresenärerna inte skulle göra så stor skillnad)?
Det är svårt att veta säkert.