KillBill skrev 2022-02-19 13:00:23 följande:
Vet inte om denna bild redan har publicerats i tråden men nu har Finland gått om Sverige när det gäller överdödlighet om man tittar på åren 2020 och 2021. Danmark ligger marginellt lägre än Sverige. Det är tydligt att lockdowns och andra pandemiåtgärder bara hade begränsad effekt på dödligheten.
Det ser onekligen ut som att lockdowns och större nedstängningar framför allt flyttade kurvan över överdödlighet framåt i tiden. Inte ens Finland - som enligt deras egen hälsosäkerhetschef Mika Salminen fick ett par veckoer extra på sig i det inledande skedet av pandemin jämfört med Sverige - har klarat sig bättre i fråga om överdödlighet.
En del länder har ungefär samma överdödlighetstal både 20 och 21, Frankrike, Portugal, Österrike, Nederländerna.. andra som haft låga initial siffrot har höga tal 2021 . Av det får jag det till att den initiala strategin att 'platta till kurvan' för att samhället inte belastas långt över sin kapacitet är det enda sättet att hantera viruset i den sammankopplade värld vi lever i.
Kanske är det en övertro på effekten av lockdown i fråga om att stoppa viruset som gör att de som tillämpat strategin kallad hammaren och dansen ändå fått stor spridning och med det stora dödstal.
Hammaren och dansen har väl varit kontroversiell i fråga om vetenskaplig grund för att bekämpa covid.
www.dn.se/vetenskap/hammaren-och-dansen-en-strategi-som-kom-av-sig/
"UPPDATERAD 2020-09-13 PUBLICERAD 2020-09-13
...
Hammaren och dansen har framhållits av bland andra Christian Drosten, virolog och rådgivare åt den tyska regeringen. Strategin fick sitt genombrott med den vida spridda artikeln ”Coronavirus: Hammaren och Dansen”, publicerad i mars på bloggplattformen Medium. Artikelns författare Tomas Pueyo, ingenjör och marknadsförare, byggde vidare på en tidigare artikel där han drev tesen att hårda nedstängningar var det enda rätta sättet att hantera pandemin.
– Vad jag förstår är det han som har hittat på namnet. Det finns en hel del epidemiologiska tokigheter i det hans skriver, säger Martin Kulldorff, professor vid Harvard Medical School.
Han har från början varit skeptisk till strategin.
– Pueyo räknade ut att det skulle bli katastrof, med en otrolig massa dödsfall och helt överbefolkade sjukhus. Sverige har ju bevisat att det var fel. Pandemin har haft väldigt stora konsekvenser och det är fruktansvärt att så många har dött. Men det är mycket stor skillnad på vad som har hänt och på vad Tomas Pueyo förutsade skulle hända om vi inte gick in i en kraftig nedstängning av samhället, säger han.
...
Varför valde Sverige en annan väg än de flesta andra länder?
– Sverige lyssnade på infektionsepidemiologerna, både på Folkhälsomyndigheten och utanför. Vad jag förstår är det bara en eller två svenska infektionsepidemiologer som har haft annorlunda uppfattningar – Björn Olsen och kanske någon till.
– Sverige har också haft en bättre debatt. Tidningar, inklusive Dagens Nyheter, har ju publicerat olika uppfattningar. Det tycker jag är väldigt bra. I USA och England har det inte varit samma öppna diskussion, säger Martin Kulldorff."