Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Pubälskaren i mig fäller en tår, men måste ändå dela denna illustration från Texas Medical Association.
Pubälskaren i mig fäller en tår, men måste ändå dela denna illustration från Texas Medical Association.
Vårdföretaget Attendo väntar inte på att forskningen ska hinna ikapp FHM och använder obligatoriska munskydd, trots att FHM inte tror att de gör någon "positiv nytta".
www.tv4.se/nyheterna/klipp/vill-ha-krav-p%C3%A5-ansiktsskydd-f%C3%B6r-hemtj%C3%A4nsten-13281488
Attendo dvs företaget som låtit sin personal gå med ej godkända ansiktsskydd..
Bristfälliga munskydd på Attendos äldreboende - Nyheter (Ekot) sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7505483
Detta var alltså samtidigt som FHM funderade kring frågor i stil med "vad f-n händer" och "vad mer kan vi göra".
Andra agerade bäst de kunde, utifrån förutsättningarna. Jag tror inte jag behöver påminna om situationen med den typen av utrustning just då i hela Sverige...
Under tiden:
www.svt.se/nyheter/munskydd-rekommenderas-pa-svenska-flygplatser
Vem vet, det kanske blir nån "positiv nytta" av det här med.
Det är så mycket prat överallt om hur vi ska skydda riskgrupperna, så till slut man ser inte skogen för alla träd. Så jag vill bara påminna om en enkel sanning som ofta förvinner i bruset:
Det enda fungerande sättet att skydda riskgrupperna är att stoppa smittspridningen i hela samhället.
Här kommer en ny desinformationskarta över Europa från det notoriska siffermisstolkningslandet Tjeckien. Nu kan jag inte tjeckiska, men misstänker starkt att det röda området representerar landet vars bild de planerar att smutskasta.
Vill bara varna för Tjeckien.
Det där är en mycket ologisk slutsats.
1. Äldre som bor i äldreboenden smittas inte alls på samma sätt som annat folk. De kommer ju knappt ut i samhället och träffar i första hand sin personal.
2. Teorin är väl fortfarande att det inte GÅR att stoppa smittan helt? Annars skulle jag förstås också rösta för lockdown.
Spännande!
Måste vara ett av de tyngsta pangdemiska argumenten i tråden
? Förstår inte vad du menar. Automatisera??
Och LSS-boende - vilka är det som bor där? Utvecklingsstörda, kanske några med svår autism också. Varför skulle de vara i någon riskgrupp? De kanske är ganska unga och friska för övrigt?
Visst, man kan minimera. Men man måste också hela tiden tänka på hur man fördelar resurser bäst, så att man har något kvar ifall situationen plötsligt, oförväntat, skulle bli värre igen.