Anonym (ABC) skrev 2021-11-10 21:48:04 följande:
Att kritiken är osaklig är enbart din åsikt. Och dina argument handlar antingen om debatten som sådan eller om förutsättningarna som fanns för att hantera en pandemi. Eller nåja, här gör du ett försök:
FoHMs material handlar om olika yrkersgrupper _inom skolan men det du missar att FHM också har jämfört lärare med yrken utanför skolan, här:
www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/219...
Den här gången gällde kritiken tre separata punkter:
Smittspridning och -spårning i skolorna. Kommunikationen om asymptomatisk smittspridning. Jämförelsen mellan klamydia och covid-19. Åsikter i sakfrågan?
Jag kan inte minnas att du skulle ha kritiserat någonting alls. Om det är så att jag minns fel, så får du gärna friska upp mitt minne. Och då ska kritiken gälla beslut som har fattats efter att covid-19 pandemin var ett faktum. Det är omöjligt att NU ändra på ett beslut som fattades 10 år tidigare, så det är meningslöst att kritisera det 10 år gamla beslutet. Vad ska göras NU, när man tvingas leva med det dåliga beslutet som fattades 10 år tidigare?
Javisst är det min åsikt att kritiken är osaklig, missriktad och irrelevant när kritiken endera riktar sig mot person, inte tar verkliga premisser med i beräkningen eller återger helt olika påståenden om olika saker och säger att de är motstående varandra eller bygger halmdockor.
Självklart kan detta också debatteras - vad är kritik och hur framställs kritik och vad bygger kritik på.
Jag menar att kritik riktad mot brevbäraren som inte kommer med önskad post varje dag är osaklig, missriktad och irrelevant om det är så att den kritiserade brevbäraren har varannandagsutdelning, breven inte sorterats rätt på terminalen, brevet har fel frankering eller om avsändaren helt enkelt inte postat eller ens skrivit brevet.
Alla premisser inklusive verkliga förhålladen är i högstagrad relevanta när kritik framställs. Att myndigheter arbetar utefter dåliga beslut som fattades för mer än 10 eller flera 100 år sedan skall inte dessa myndigehter kritiseras för, kritiken skall i detta fall riktas mot att de beslut som då fattades och verkade förtjänstfulla nu visar sig vara minde eller inte alla förstjänstfulla. Men detta kan ju pckså diskuteras - vad syftar kritiken till? Ska kritiken riktas mot de verkliga problemen eller ska kririken riktas mot enskilda personer eller myndigheter för att någon skall hängas ut?
Vad menar du kritik syftar till och hur skall kritik formuleras för att inte vara osaklig, missriktad eller irrelevant?
Tror du att myndigehter och regering kan och ska bryta mot de lagar som finns i fråga om myndighetsutövning, ansvarsprincipen, smittskydd osv?
Jag har pekat på att du med orefererade påståenden säger att CK och FoHM kommer till motstående slutsatser - vilket jag har visat var osant då de material du använde för att underbygga det påståendet visade sig handla om olika saker. Detta vill du vad jag förstår inte bemöta utan istället vill du prata om andra saker - tex hur mycket jag litar på myndigehter...