Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Ja, just ja, kroater som kommer in via Slovenien måste sitta i karantän.
Ja, just ja, kroater som kommer in via Slovenien måste sitta i karantän.
Så här ser förresten minskningen uttryckt i procent av antalet som dött i covid-19 i Stockholm - jämfört veckovis ned utgångspunkt från vecka 15 då flest avled.
Vecka 16 minskning med 15 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 17 minskning med 16 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 18 minskning med 11 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 19 minskning med 21 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 20 minskning med 24 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 21 minskning med 26 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 22 minskning med 20 procent jämfört med föregående vecka.
Den genomsnittliga minskningen vecka för vecka under perioden är nästan 20 procent. Vecka 22 var det 84 personer som dog i covid-19. Den procentuella minskningen lär accelerera allteftersom gruppimmunitetens påverkan stärks, men räknar man linjärt med genomsnittsminskningen för de tre senast bokförda veckorna kommer det genomsnittligt att inträffa ett covidrelaterat dödsfall om dagen i Stockholmsregionen.
Min gissning är att minskningen kommer att gå avsevärt snabbare.
Så här ser förresten minskningen uttryckt i procent av antalet som dött i covid-19 i Stockholm - jämfört veckovis ned utgångspunkt från vecka 15 då flest avled.
Vecka 16 minskning med 15 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 17 minskning med 16 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 18 minskning med 11 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 19 minskning med 21 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 20 minskning med 24 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 21 minskning med 26 procent jämfört med föregående vecka.
Vecka 22 minskning med 20 procent jämfört med föregående vecka.
Den genomsnittliga minskningen vecka för vecka under perioden är nästan 20 procent. Vecka 22 var det 84 personer som dog i covid-19. Den procentuella minskningen lär accelerera allteftersom gruppimmunitetens påverkan stärks, men räknar man linjärt med genomsnittsminskningen för de tre senast bokförda veckorna kommer det genomsnittligt att inträffa ett covidrelaterat dödsfall om dagen i Stockholmsregionen.
Min gissning är att minskningen kommer att gå avsevärt snabbare.
Jag menar att eftersom vi fortfarande har och har haft en stor smittspridning så måste det finnas sjuka som går ut med symptom, eller går ut ovetandes om att de är sjuka. Annars borde smittspridningen ha avtagit för länge sedan... eller?
Jag tänker särskilt på SJ resorna i sommar då det lättas på restriktionerna om att sitta nära okända personer.
Jag blir fascinerad av den eviga munskyddsdiskussionen i coronatrådarna.
Jag tycker den antyder en tydlig kulturskillnad mellan som föredrar Sveriges folkvettslinje och de som söker en auktoritet som förklarar vad som gäller och vad som drabbar dem som inte lyder auktoriteten.
Jag ser nästan ingen här i Stockholm som använder munskydd, men här på FL tycks flertalet anse att munskydd förhindrar smittspridning. Om man nu alltså dels tror att även symptomfria kan smitta och dels tror att munskydd hindrar smittspridning så ränner man alltså omkring på stan utan munskydd i tron att man kan smitta ner andra eller bli smittad själv.
För min egen del så tror jag att den smittspridning som sker från symptomfria är försumbar och att man ska hålla sig hemma om man känner sig det allra minsta sjuk.
Självklart förstår jag egentligen att munskyddsivrarna är i klar minoritet, utom på sociala forum där man har möjlighet att vara anonym, men iallafall.
Ni som tror på så kallad asymptomatisk smitta och på att munskydd hindrar bäraren från att smitta andra - bär ni munskydd, eller utsätter ni andra för potentiella covid-19-duschar med berått mod.
Om du syftar på att det räcker med folkvett och att stanna hemma vid symptom, varför har då inte smittspridningen avstannat helt? Det borde den gjort redan efter folk började leva efter de rekommendationerna. Varför fortsätter folk att insjukna, och smittan att spridas vidare till andra städer? Folkvettet verkar med andra ord inte nyttjas så väl.
Jag inser att det är svårt att begripa att vissa människor fortfarande är angelägna om att slippa bli smittade, särskilt när man själv inte längre berörs av sådana världsliga problem..
Som munskyddsbeivrare (vad det nu än är) föregår jag självfallet med gott exempel och bär munskydd för att inte riskera att smitta ner andra. Om jag gud förbjude är på väg att insjukna vid ett tillfälle när jag befinner mig hemifrån som tex tåg och butik. Jag försöker alltid att hålla avstånd (med eller utan munskydd) men vissa verkar inte vara så angelägna om att hålla avståndet till mig.