Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
FDFMGA skrev 2021-11-25 16:40:46 följande:
Kan kanske vara så att du i större utsträckning tar del av svenska sociala medier än tyska, man får en rätt skev bild av vad folk i gemen tycker om man så att säga ser till åsikter och deras frekvens på exempelvis Familjeliv och utgår från att en storm i ett vattenglas yttrar sig på samma sätt utanför glaset.Inför senaste valet var SD-utbrytarna AFS näst störst på nätet. Några här på FL trodde att den stormen i vattenglaset var nationell och att AFS skulle göra succé i valet. De fick typ en promille av rösterna.
Tycker mig minnas att åtskilliga i den här tråden är förtjusta i en solfjädermetafor, den solfjädern skapar betydligt kraftigare vågor i vattenglaset när det fläktas med dess högra sida här på FL än med dess vänstra. Fjäderfördelningen verkar vara lite skev
Hursomhelst tycker jag att det verkar som att en kommande ny gd för FHM och en kommande ny statsminister redan har påverkat Sveriges coronastrategi.
Men det är ju bara min uppfattning - och dessutom en åsikt på ett socialt forum
Jo, jag vet också att en del är mentalitetsskillnad. Ändå kan jag tycka att folk kan växa upp.
Frågan, som jag tänkte på, på presskonferensen, var det här, men de omformulerade den, dvs. den var otrevligare än så:
"På tal om det går det trögt i en del håll i landet. Regionerna själva säger att det varit för dålig framförhållning, att de inte hunnit skala upp. Samtidigt som ni skyller på varandra får 65-plussare köa i timmar för att få en tredje dos, många kan inte boka. Ska det vara så?"
Varpå Sara Bylund sa att regionerna hade vetat i 2 månader. Såg i en tysk dokumentär att det faktiskt fanns folk som inte hade lyckats få en första spruta än. Förväntar man sig i Sverige att alla över 65 ska få sin tredje spruta dem närmaste dagarna, eller? Min chef hade fått den, och han sa det gick jätte-smidigt.