FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-10 12:53:02 följande:
Men jämför nu inte äpplen med falukorv!
Det beror på hur man räknar, om man tex tar med alla 18år och äldre, 12 år och äldre eller om man räknar på hela befolkningen. På länken nedan verkar de räkna med totala befolkningen och då ligger AT, DE, FR, NL, UK och Sverige alla på runt 67%. BE ligger lite högre på 75%.
Om man räknar på alla 18år och äldre, ligger alla dessa länder på 80-85% (tror det är lite mindre i FR, orkar inte kolla). I min kommun är 90% av alla 18 år och äldre vaccinerade.
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=OWID_WRLAv de som är inlagda på sjukhus här, är runt 40% vaccinerade, men gamla och svaga. Av de som har svår Covid och ligger på intensiven är det däremot bara runt 3% som är vaccinerade. Men för en hyfsat pigg och vaccinerad 85åring är det naturligtvis en pärs även med mildare Covid, så nu ger de tredje sprutan här till äldre och en del sjukvårdspersonal så snabbt de hinner. De vill inte stå utan vårdplatser på sjukhuset om några veckor.
Okej. Tack för infon. Varför måste de krångla till det så mycket!
Jo, tredje sprutan får ju här också de gamla och vårdpersonal. Min svärmor hade redan fått när vi hälsade på henne för 2 eller 3 veckor sedan.
Och alla andra vuxna kan också få tredje sprutan snart, men jag hörde av en tysk expert ... nja, han tyckte att det inte gör någon skillnad för vanliga vuxna, att det bara gör nytta för de gamla.