Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Jag vet inte om styret spelar någon roll just nu. Alla partier har ju varit överens om att hur covid ska tacklas. Eller ja, fram till igår då. Nu verkar SD, M och KD fattat att de är i opposition.

• Anonym (A)
    KillBill skrev 2020-06-08 09:31:42 följande:

Jag tycker själv att man borde vänta med att utvärdera hanteringen av Covid-19 tills pandemin är över men eftersom KD inte vill vänta  med att söka syndabockar får KD nu se att  kritiken vänds mot dem i stället:

·        KD var delaktig i Äldrereformen i början av 90-talet

·        KD var delaktig i beslutet att avreglera av apoteksmarknaden och att avveckla de nationella beredskapslagren av medicin

·        KD är ansvarig för äldrevården i Stockholm som har haft flest antal dödsfall bland äldre.

·        KD sitter i Region Stockholm med  ansvar för att hålla  lager av medicin och skyddsutrustning, ett ansvar som KD uppenbart inte klarat av.

Tyvärr så är väljarkåren enbart inriktad på vem som styr regeringen just nu. Oavsett vad det är för problem som är på tapeten och oavsett om det ligger på regional eller kommunal nivå.
  • Anonym (A)

Man borde antikroppstesta alla som ansökt om ersättning för karensdag.

• Anonym (A)
    Dr Nail skrev 2020-06-10 11:51:43 följande:

Under tiden. Österrike lättar på resereglerna för de flesta EU länder men portar svenskar.

Sen i måndags har fler tyska delstater infört karantän för inresande från Sverige. Vi pratar alltså riktig karantän: man får inte ens gå ut och köpa mat.

Det märkliga är att tyskar får åka hit. Såg en tysk barnfamilj, baserat på regplåten, sitta och fika på en rastplats i helgen. Antar att de inte hamnar i karantän när de kommer hem.
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2020-06-11 00:38:51 följande:

Dock berättar man också att när man intervjuar så kommer det fram att symtom funnits.

Stanna hemma om du har symtom, och det är tider där man ska KÄNNA EFTER.

Men vad är ett symtom? Huvudvärk har nämnts t.ex., hur ska jag som har huvudvärk ganska ofta kunna avgöra vad för huvudvärk jag har? Jag kan ju ogärna sjukanmäla mig en gång i veckan?
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2020-06-11 09:17:22 följande:

Är du osäker så har FHM sådan information om vilka symtomerna är.

En smart idé och börja där.

Och vet inte varför du tror tidigare hälsorproblem ska ignoreras.

Jo jag har sett den listan.

Du menar att alla som lider av återkommande huvudvärk ska vara hemma 3 dagar så fort de får huvudvärk? Det lär ju innebära avsked.
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2020-06-14 11:08:22 följande:

Vid intervjuer av dessa, så berättar de att de har haft symtom.

Källa på det?

Jag har hört det från Dr Mikael, den solbrända på TV4, en gång i mars, men inte nån annanstans efter det förutom från dig.
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2020-06-17 08:20:08 följande:

Att förmedla sina problem och symtom är ofta ett problem i sjukvården, inget nytt ens före COVID-19.

Min sambo var sjuk i mars. Coronasymtom men fick inte göra nåt test så vi vet inte. Efter varit feberfri och hyfsat pigg 2 dgr så kom febern och tröttheten tillbaka. Jag läste på 1177 under avsnittet om feber att man då ska kontakta vården vilket vi gjorde genom att ringa 1177. Vi fick kalla handen. Som tur var gick det över ett par dagar. Så min gissning är att du behöver åtminstone vara blå om läpparna för att vård. En bekant var sjuk samtidigt i lunginflammation. Inget test där heller.

Så det är ju inte så konstigt att onödigt mycket folk strök med under de första månaderna. Nu verkar det vara lättare att få testa sig men vem vet?
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2020-06-17 10:57:44 följande:

Spelar det så stor roll om det var Corona eller inte? Huvudsaken är väl att om man är riktigt dålig så måste man ju få träffa läkare eller direkt få ta sig till sjukhuset. Jag menar, så länge det inte finns någon behandling (sedan igår lär det ju finnas nu, vilket är jättebra förstås), så gäller det ju att behandla/lindra symptom. 

Det enda man behöver avgöra där är ju om personen behöver komma in till sjukhus.  

Spelar så klart ingen roll alls. Men om rådet på regionens egen hemsida är att kontakta läkare vid en återkommande feber så bör ju det utredas och hade säkerligen gjorts om det varit normala omständigheter.
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2020-06-17 12:01:17 följande:

Precis. Att det inte är som under normala omständigheter, det förvånar mig inte, ärligt sagt. Det var det jag hade förväntat mig. Jag menar så här: Det är klart att sjukvården har fokus på pandemin och dem drabbade, så folk med mindre allvarliga åkommor kanske får stå tillbaka, vänta längre. Det är inte konstigt.

Däremot är det förstås jätteviktigt att prioritera rätt, att uppmärksamma dem fallen där det faktiskt kan bli kritiskt. Och där kan det också vara så att om man nu skulle testa folk med lite konstiga symptom på corona, då vet man ju numera att det kan slå om snabbt och förvärras. Eller bli värre andra veckan efter att ha ebbat ut nästan. Jag tror att man kommer att testa mera nu, eftersom man har fått till möjligheterna att göra det nu. I mars fanns inte allt på plats verkligen. Det som stod på hemsidor klarade inte vården av i realiteten. 

Detta var ju dock ett fall med coronasymtom som kunde blivit kritiskt.

Ja ja. Jag hade inget förtroende för vården sen tidigare upplevelser så hur jag ens kunde tro att vi skulle få hjälp under en pandemi vet jag inte.

Politikerna har kört systemet i botten.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin