FDFMGA skrev 2020-05-04 08:12:08 följande:
Varaktigheten och omfattningen av immunitet mot covid-19 kan man knappast beräkna teoretiskt, utan det blir något som visar sig nu i sommar och under kommande år.
Eftersom jag inte behöver väga mina ord på guldvåg blir min gissning att den processen blir lite mer utdragen i länder där man i det längsta försöker gömma sig för smittan i väntan på ett mirakel än i Sverige och de länder där man nu successivt öppnar upp mot smittspridningen.
Hursomhelst borde det vara hoppingivande för WHO och andra som tog uppgifterna från Sydkorea om att man kan smittas upprepade gånger under ett kort tidsintervall på allvar att landet nu har sett över mätmetoderna och dementerat påståendet.
Du kan inte förringa betydelsen av att köpa sig tid. Forskare och vårdpersonal lär sig mer om viruset för var dag som går, och tester av nya mediciner pågår ständigt. Länderna har dessutom en del att lära sig av varandra, och nya rön uppkommer,(likväl som hos FHM) i takt av att de lär sig nya saker om Covid-19. De råd FHM gav i tidigt skede har också ändrats över tid, för att de lärt sig mer om hur viruset fungerar. Samma sak borde därmed gälla åtgärder och mediciner som kan rädda liv.
Det känns inte så självklart att det är bäst att vara först ut på arenan.Särskilt inte om det senare visar sig att nya rön/mediciner kan orsaka färre dödsfall.