Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Om jag minns rätt har du inte tillgång till svd.se - synd i så fall, jag länkade tidigare till en artikel som beskriver hur man tror att utvecklingen i Storbritannien kommer att bli.
Eftersom samma citat av FF har citerats två gånger på raken, kan jag ju lägga in citatet igen, om nu någon missade de första två.
Dessutom fyller jag på med några andra FF citat från artikeln.
FF tror alltså att Sverige kom med få åtgärder, för sent, och att man visst kan jämföra Sverige och Norge. Åtgärder i Norge redan i mars, bromsade utvecklingen i april.
?????????????-
Frode Forland: Om det var för sent vill jag inte säga, men ni fick in mer smitta innan ni slog ner första utbrottet och det har ni lidit och stridit med hela resten av pandemin, som jag ser det. Jag tror att i vi agerade tillräckligt snabbt i Norge. Smittan sköt i väg första veckan i mars och redan följande vecka tog regeringen hårda beslut och stängde ner stora delar av samhället. Det hade en förvånansvärt snabb effekt och jag tror att det har hjälpt oss genom hela krisen att vi fick smittan stoppad innan den spred sig ut i samhället.
Frode Forland: Jag tror definitivt att det är viktigt att agera snabbt. Men det beror helt på vad det är för typ av virus.
Är det relevant att jämföra Sverige med de andra nordiska länderna?
Frode Forland: Ja, det är relevant. Men viktigare än att jämföra är att samarbeta och hjälpa varandra genom krisen, och det har de nordiska länderna gjort på ett bra sätt under pandemin.
Varför har Sverige drabbats hårdare än våra nordiska grannländer?
Frode Forland: För att Sverige fick in mer smitta innan man fick till åtgärder. Och för att Sverige hade öppna gränser, vilket var logiskt då ni hade samma smittnivåer som Europa och inte fick ner smittan så snabbt.
Vad är den viktigaste lärdomen vi kan dra av pandemin?
Frode Forland: Vi har lärt oss att det är inte en hälsofråga, det är en total samhällsfråga. Det tycker jag var bra i Norge, att regeringen tog det överordnade ansvaret från folkhälsomyndigheten. Då en kris gäller alla funktioner i samhället kan man kan inte styra det från en hälsomyndighet.
FHM avböjer att svara på kritiken. De är i alla fall konsekventa i att vara underliga, det måste man ju säga.
www.svd.se/svenonius-m-vill-vaccinera-barn-fran-12-ar
Kanske inte så initierat - men inte desto mindre ett intressant brittiskt perspektiv på svensk pandemihantering:
"Tegnell sa nej till nedstängning eftersom det saknades vetenskapliga bevis för att det vore effektivt: det är det uppenbara. Men det krävdes ursvensk tjurskallighet för att hålla fast vid evidensen (och den ursprungliga pandemistrategin) när alla andra länder gjorde helt om. För de som har varit skeptiska till nedstängning, inte bara i Storbritannien utan över hela världen, är Tegnell en rationalitetens hjälte i en i övrigt galen värld.".
www.svd.se/svenskarna-det-gatfulla-folket