Anonym (ABC) skrev 2021-06-02 23:18:06 följande:
Var sprids smittan mest? I hemmet och på arbetsplatserna.
Får kollegan/närkontakten till en smittad stanna hemma med smittbärarpeng?
Enligt informationssidan du själv hänvisar till är svaret nej. Kollegan ska fortsätta gå till jobbet tills symptom uppträder. Se mitt tidigare citat.
I Finland skulle samma kollega stanna hemma med 100% ersättning, och inte ens få gå till butik eller apotek.
Förstår du skillnaden i våra system, och vad det innebär för smittspridningen?
Ja, jag vet att Finland inte är Sverige och att Sverige inte är Finland. Detta är inget nytt - jag tror detta är en av de första saker jag tjatade om i tråden: att svenska lagar inte tillåter allt det kritikerna ropar om... att svensk förvaltning inte fungerar på det sätt kritikerna skriker om.. osv osv..
Enligt Svensk smittskyddslag, grundlag och tillfälliga pandemilagen kan inte människor tvingas till isolering under samma villkor som i Finland. Ett av skälen till att smittan spreds i Sveriges äldreboenden var att det fanns (och finns) många timanställda som inte ens har rätt till någon sjukersättning, företrädesvis är detta personer med små om några ekonomiska buffertar .. coronakommissionen skrev någonting om detta.
Omfattningen av isoleriong av personer nära smittbärare diskuterades för mer än ett år sedan - då var smittan redan så utbredd i det svenska samhället att samhället själv skulle ha utsatts för belastningar som hotade att sätta i princip alla vård på undantag, människors tillgång till livsmedel och förnödenheter skulle allvarligt hotats - och mitt i allt detta saknas civila krislagar som ger myndigheter möjlighet att upprätthålla samhällets funktioner.
Allvarligt, det mesta av den kritik som i tråden riktas mot pandemihanteringen är helt aningslös, helt utan koppling till verklighetens begränsningar för myndigheter... tjafs om att någon sagt flockimmunitet (som faktisk på lång sikt är enda vägen ut ur pandemin) är ju löjeväckande.. kritiken måste vara relevant, inte vara missriktad, inte osaklig.. Kom med kritik av det som verkligen brister, inte kritik som bygger på felaktiga tidsrymder, omvänd tidsordning, falska påståenden, konspirationsteorier och att Sverige inte är Finland
Med så liten smittspridning och de lagar som Finland har går det naturligtvis att hålla folk hemma så som du skriver - utan dessa lagar och med en så omfattande initial smittspridning är det omöjligt, inga beredkspaslager, inga beredskapslagar, självklart hotas hela samhället och varje människas försörjning och boende, barns skolgång och allas vård...
Vad dessa olika system innebär för smittspridningen är däremot inte lika enkelt att visa eller reda ut. Många andra länder har haft betydligt hårdare restriktioner än Finland, men ändå har smittan skenat - så att det är så enkelt som du lägger fram det stämmer illa med verkligheten.
Det är få som smittas i butiker och i kollektivtrafiken , det är fler som smittas i hemmet, på arbetsplatsen om man arbetar nära andra människor under längre tid, på krogen där det spelas hög musik eller stojjas, vid körsång mm..