• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (ABC) skrev 2021-05-31 23:17:18 följande:
    Det du beskriver är åtgärder för det segdragna bromsandet av smittspridningen. Att slå ner utbrott tar ca 3 veckor, och i det ingår utökad testning och strikt karantän för alla exponerade.

Här har du ett exempel. 3% av Ålands befolkning satt i karantän när det var som värst.

www.ahs.ax/sites/default/files/attachments/fo...
    Se där... du får berätta för de som inte vet att utökad testning och med det smittspårning är en del av de  åtgärder som tas till för att slå ner ett utbrott.  
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-05-31 23:34:15 följande:
    För cirka 10 år sen hade vi en myrinvasion i källaren.

Nej, jag räknade inte dem, då hade jag fortfarande varit sysselsatt.

Däremot tog jag mig an en till huset angränsande stenmur som av någon obegriplig anledning var uppbyggd kring en gigantisk stubbe.

Utan att behöva räkna myrorna så försvann de när jag fått väck stubben.
    Av en händelse hade jag en myrinvasion i en av byggnaderna här hemma för si så där 10 år sedan.. ett fallet träd strax utanför tomtgränsen var upprinnelsen till en lång rad inköp av diverse myrmedel, de dog som flugor - eller myror egentligen - och hämtades sedan av sina fränser från stacken...  men att enbart strössla byggnaden de hade adopterat var ganska verkningslöst.  Våg efter våg av myror kom och dog och hämtades och symman började väl närma sig antalet myror innan jag helt enkelt grävde bort stackarnas bo och flyttade det och dem till skogen några 100 meter bort.. 

Myrornas våg och död och återkommande våg liknar mycket pandemin vi lever i. Så länge myrstacken finns kvar - och det gör den tills den stora majoriteten av människor på alla kontinenter och i alla världsdelar är vaccinerade  - kommer myrorna att komma tillbaks...

Det finns visst en remake på kultklassiker om myrorna  - självklart med finsk touch 

www.imdb.com/title/tt4288674/

originalet www.imdb.com/video/vi3733111065&ref_=tt_pr_ov_vi

Annars är ju Camus Pesten mer rättvisande om människors förtvivlan, hopp, ilska och förnekelse under pandemins förlopp.  Boken har ju också förgreningar till hans andra böcker som i sin tur har förgreningar till en del populärkultur

• Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-31 23:50:42 följande:
    Även i Finland har politiker och andra haft olika åsikter om diverse aspekter av pandemihanteringen, men samma polarisering som i Sverige har det aldrig blivit. Man diskuterar sakfrågan och tar inte till personangrepp lika frekvent som i Sverige.

www.expressen.se/tv/nyheter/regeringen-vill-i.../

Och sätta lite press på grannar och andra.

Detta är ministerns ord, det är alltså regeringens åsikt. Eller?

Japp, det är en väldig skillnad mellan Finland och Sverige. I Finland gör vi det enkelt för oss. Antingen är något tillåtet, eller så är det förbjudet. Inte en gång har regeringen uppmanat människorna att agera poliser gentemot varandra.
    Ja, det har precis som du skriver varit fasligt obehagliga personangrepp, bla på Tegnell, här i Sverige, för att inte tala om hur det varit i denna tråd.. precis som polariseringen i samhället har densamma också verkat i tråden; tänk på den 'hemliga' facebookgruppen' som vi diskuterade tidigare eller på all desinformation som spridits här i tråden..

Det öppna samhället kan liksom en öppen tråd innehålla alla åsikter, så länge ingen bryter mot regler och lagar så får alla debattera och räkna med att få lov att förklara och försvara sina ståndpunkter.  Varken de 22 forskarna eller den 'hemliga' facebookgruppen eller desinformatörerna är förbjudna att yttra sig.

Jag tror att det är regeringens åsikt som ministern redogör för då han intervjuas i sin roll som inrikesminister.  Att alla ska hjälpas åt och hjälpa varandra att göra rätt. 

Som du skriver: Finland är inte Sverige och Sverige är inte FInland.  Finland och Sverige har olika lagar, olika samhällen och olika spridd smitta, men som Mika Salminen säger i den (som vanligt mycket bra och informativa) länken du tidigare gett så finns det inte så många olika verktyg i lådan för att hantera pandemin, alla har i princip samma verktyg som kan och måste användas i enlighet med de lagar och förutsättningar som varje enskilt land har.

Jag har ju frågat dig - angående din förundran eller fråga om varlf Giesecke inte tystades - om ni har censur och yttrandeförbud för vissa personer eller åsikter i Finland - jag uppfattade inte att jag fick ett rakt svar.. men jag har i alla fall en till fråga: Om det är så enkelt att det i Finland endera är tillptet eller inte tillåtet - varför tänker du att polisens arbete är att sätta press på folk? Jag menar, om det är tillåtet i Finland så är det väl ingen och inte ens polisen som skall sätta press på folk, och om det inte är tillåtet så är det väl brottsligt  och skall beivras, inte sättas press på folk av polisen.. endera är det tillåtet eller inte tillåtet, varför har ni då en polis som sätter press på folk?

I Sverige finns det en rad restriktioner som begränsar människors vardag och liv, en del kan beivras, andra begränsningar gäller för arrangörer eller ägare till etablissemang eller butiker, om begränsningar inte följs kan de beivras---  Det är alltså så även i Sverige; att en del saker är tillåtna eller inte tillåtna, men Sverige har  - som du kanske inte kommer ihåg längre -  inte några civila krislagar som kan begränsa näringsverksamhet eller enskilda personer. Ordningslagen och andra lagar har kunnat användas till viss del, men med den tillfälliga pandemilagen gavs större möjligheter att begränsa tillgång till en del olika ställen där smitta lättare kan spridas i större omfattning. 

En del vill påstå att den tillfälliga pandemilagen - eller egentligen mindre begränsande än pandemilagen regler och förordningar - för att det införs diktatur. I Finland kallas kanske detta att regeringen inte ber oss alla att hjälpa varandra att hålla avstånd och att hålla ut.. Det finns vad jag vet ingen anmälningsplikt för vad grannar gör i fråga om att hålla ut avstånd, möjligen kan ett envarsingripande göras om en granne medvetet eller av oaksamhet sprider smitta, men det är polis eller väktare som har befogenheter att upprätthålla ordningslagar, frihetsberöva personer eller andra polisära befogenheter. Det är lite absurt att du tror att Sveriges inrikesminister uppmanar oss alla att upprätthålla en övervakningsapparat likt den stasi eller  securitate upprätthöll...  Vet du hur det var med Stapo i Finland?  hade de en övervakninsapparat som omfattade varje enskild medborgare?   Jag tänkte om det var därför du trodde att det var polisiärt arbete..  
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-06-01 00:00:58 följande:
    Det är inte smittspårningen som är avgörande, utan karantänen. Den obligatoriska. För alla närkontakter. Den som ni inte har i Sverige.
    Inte hade, inte har, inte kommer att ha... hur var det nu igen...

med obligatorisk karantän - vad det nu är, du har angett lite olika varainater på detta under tiden du skrivit i tråden, skulle hela Sverige fått stänga ned för ett år sedan, sjukvårdspersonal skulle saknats för att vårda de som krävde vård eller intensivvård..  detta var ju någonting som diskuterades och med tanke på den omfattande smittspridningen som redan fanns ute i samhället så skulle detta fått samhället att kollapsa helt. Fler skulle ha dött, men det går naturligtvis att diskutera vilka som skulle ha offrats och om det är etiskt försvarbart och överhuvudtaget  möjligt enligt lagarna i Sverige..

Åter till exemplet med myror, ett fåtal myror på köksbänken kan naturligtvis hanteras på ett annat sätt än att en myrstack dyker upp i alla skåp, garderober, udner sängar och soffor.. enenstaka myra kan man sätta ett glas över så att den inte går hem till kompisarna och visar vägen till alla godsaker den hittat... men med 1000-tals myror som dyker upp vart man än vänder sig så går dessas alla promenader inte att stoppa..alla glas, skålar, och kärl som kan sättas över myrorna räcker inte,,, och om de skulle räcka så finns det sen inget kvar för allt det vi måste ha kärlen till.. det går naturligtvis att bränna ner huset...    men en del fångade de första veckorna... eller som Mika Salminen sa (åter igen , det är fantasiska länkar du hittar); Finland hade tur och fick ett par veckors försprång som Sverige inte fick..

• Padirac
    AndreaBD skrev 2021-06-01 09:22:11 följande:
    Ja, det där är märkligt. På ena sidan känns det som om Giesecke vill synas, vill vara med - fast jag kan ha fel där, men det är mitt intryck ibland. 

Och så har han lite radikala åsikter som inte går konform med FHM, men jobbar för dem ändå. En förklaring kan ju  vara att man gärna ville ha input av alla personer som verkligen är insatta i ämnet. Och nej, jag räknar inte dem där 22 kritikerna bland dem.
    Giesecke är ju en högprofilerad expert, så att synas kan vara en naturlig del av det,

Det är väl snart ett år sedan Gieseckes konsultarbete för FoHM avslutades, sen har han suttit i en extern expertgrupp som FoHM anlitar för sitt arbete och nu sitter han väl dessutom med i någon WHO-grupp som FoHM samarbetar med.
  • Padirac

Att ett virus skulle mutera från att ha ett lipidhölje till att inte ha lipidhöljet (vilket är en av kännetecknen för ett luftburet virus om jag förstått rätt) då lipidhöljet är en central den för sars-cov2-virusets förmåga att tränga in i våra celler verkar inte gynna viruset,  viruset skulle behöva ytterligare mutationer för att kunna infektera våra celler på ett annat sätt också då..

• Padirac
    FDFMGA skrev 2021-06-01 10:18:46 följande:
    Inte mer än att det är mycket osannolikt att virusvarianten skulle vara luftburen, enligt Tegnell och en professor i virologi.

- Det har historiskt aldrig hänt att ett virus ändrat grundläggande saker som hur det sprids. Hiv-viruset är ett bra känt exempel som ständigt förändras, men hur det överförs från en människa till en annan är hela tiden det samma. Vi har influensavirus som funnits i flera århundraden utan att ha ändrat sina sätt att spridas. Naturen har ständigt överraskningar för oss, men inte just i det här, säger Anders Tegnell
    Detta skrivs på wikipedia om corinavirus och vad som kännetecknar dem - notera lipidhöljet som är en del av såväl intrångsmekanismen som själva morfologin...

Coronavirus är en grupp virus inom underfamiljen Orthocoronavirinae i familjen Coronaviridae, inom ordningen Nidovirales.[9][10]

Morfologi

Coronavirus har enkelsträngat positivt RNA-genom och består av ett antal proteiner som skapar dess struktur. Dessa är taggarna, de så kallade peplomerna (S), lipidhöljet (E), membranet (M) och ett spiralformat omgivande proteinskal som kallas nukleokapsid (N).[11] Vissa coronavirus, speciellt de som tillhör Betacoronavirus subgrupp A, har även kortare tagglika protein som kallas haemagglutininesteras (HE).[9]

Genomets storlek varierar från ungefär 26–32 kilobaspar (kbp), och är det största av alla RNA-virus. Vironerna är fullständiga viruspartiklar med en diameter av 120–160 nm."

• Padirac
    FDFMGA skrev 2021-06-01 12:49:03 följande:
    Tja, tyvärr är det fullständigt osannolikt med en smittsam variant som förlorat lipidhöljet, annars vore det ju inte så dumt i och med att viruset då inte skulle kunna smitta.

Förmodligen är man inom klustret inte medveten om vad lipider är för något, själv brukar jag ibland torka överblivet fett från kött i ugnen till hunden - fett som förlorat all fukt blir inte särskilt smidigtSkrattande

Så den coronavirusnakenchock klustret befarar fryser nog inne.
    Kanske en nominering till årets förvillare för kritikerklustret
  • Padirac
    Anonym (man) skrev 2021-06-01 13:37:08 följande:
    Ja du har nog en ganska begränsad synfält i det mesta när det gäller Sveriges hantering av pandemin Drömmer

Men oavsett hur mycket du chauvinistklubben försöker blunda så betyder ju inte det att tusentals döda försvunnit, andra ser det klar och tydligt.

Ja, det är mycket möjligt att många i världen inte känner till oss speciellt mycket annat än Abba, Volvo och numera en av världens mest ursusla hanteringar av covid pandeminFlört

Nja, du har nog missuppfattat vad egocentrisk betyder, egocentrisk är när man tror sig veta bättre än alla andra, och det står nog chauvinistklubben mest för i denna tråd. Vi andra har hela tiden hävdat motsatsen.
    sv.wiktionary.org/wiki/egocentrisk

"Adjektiv

egocentrisk

som främst tänker på sig själv och kanske anser att det mesta och viktigaste berör en självHan verkade lite egocentrisk.Synonymer: självcentreradsjälvuppfylld "

www.synonymer.se/sv-syn/egocentrisk

"Synonymer till egocentrisk
    självupptagensjälvuppfylldjagbetonadjagcentreradjagisksjälvbespeglandesjälvcentreradsjälvfixeradsjälvmedvetenegotrippadegoistisksjälvisk "

Jag tror att en ordbok skulle passa för lärorika samtal på vinbaren
  • Padirac
    Anonym (man) skrev 2021-06-01 16:39:33 följande:
    Ja, och på vilket sätt menar du att det står i kontrast till era chauvinistiska argument om att FoHM vet bättre än resten av världen?... det om något är väl självcentrerat och självuppfyllt, etc, osv, mm.

Tack för att du hjälpte mig bevisa min poäng Skål
    egocentrisk har normalt inte samma betydelse som besserwisser som bättre beskriver det du först tar upp

"Synonymer till besserwisser
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin