FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-16 11:10:24 följande:
FoHM tillstår nu att munskydd åtminstone har liten till medel effekt.
Om de nu bedömer att munskydd kan ha medel effekt (vad nu det är), är det ju ofattbart att de inte listar det bland sina standardråd för hur man undviker smittan, och nedan tycker de inte att detta medelgoda skydd ska användas brett och generellt.
Ett medelgott skydd borde alltså kunna förhindra en hel del smitta, vilket rimligtvis borde uppmuntras. Vill man ha ett helt säkert skydd, stannar man hemma, vilket inte riktigt funkar tex om man behöver en tandläkare.
Bra exempel nedan på förvirrande budskap, munskydd är antagligen väldigt bra, men det är inte motiverat att använda det utom i undantagsfall.
Enligt den europeiska smittskyddsmyndighetens kunskapssammanställning ger munskyddsanvändning i samhället en liten till medel effekt på smittspridningen och man betonar samtidigt att det saknas kvalitativa studier för att kunna göra en mer omfattande värdering. Sammantaget bedömer myndigheten att det finns vissa situationer då munskydd tillsammans med övriga åtgärder kan vara av värde för att dämpa smittspridningen av covid-19 men en bred och generell användning av munskydd i samhället är inte motiverad.
Synd bara att vanligt folk inte kommer att tolka detta rätt, eller hur? Om man i studier, under speciella omständigheter testar något, så är det ju ofta ganska långt ifrån vardagssituationer. Och det har FHM också nyligen förklarat på pressträff. Det som man har testat fram i speciella miljöer motsvarar inte verkligheten!
Texten som du citerar där är ju ganska tydlig, tycker jag. Och vettig. Varför skulle vi t.ex springa med munskydd ute - vilket man har gjort i Tyskland, på vissa större gator. Måste folk trängas på shopping-gator? Jo, jag vet att det var såna gator i min föra hemstad. Det stod alltså vissa gator i tidningen och på nätet där man fick ha munskydd. Varför handlar folk inte på nätet istället, kan de inte det i Tyskland? För såna idiotiska saker har man då munskydd. Och sen stänger de alla affärer igen för att det är hög smittspridning. Då tycker jag fortfarande att det är vettigare i Sverige.
Vart är det nytta med munskydd då? På kollektivtrafiken - där har jag haft det redan innan det rekommenderas och eventuellt i affärer. Och folk som jobba i såna jobb där man inte kan undvika nära kontakt med människor. Skolbarn i princip också, men det kan vara för tufft för barn och för opraktiskt.