Anonym (ABC) skrev 2021-05-01 00:56:22 följande:
Hur de inte kunde märka det? Kanske för att det var besöksförbud?
Varför ville regeringen inte ändra lagen så att man skulle kunna isolera smittade dementa?
www.expressen.se/gt/patienter-vagrade-ta-ett-coronatest-pa-sjukhuset/
?? Om en patient vägrar att testas för covid-19 kan vi inte tvinga patienten till detta, men då får man ha en utförlig diskussion med patienten och förklara hur viktigt det är för att få rätt diagnos, och inte sprida smittan till andra patienter eller personal. Jag har svårt att tro att en patient skulle vägra provtagning efter detta, men tvång är inte aktuellt.?
I Finland ändrades smittskyddslagen så att personer kan tvångstestas. Det har använts på en yogalärare som höll lektioner trots att hon hade symptom. Trots att flera personer som gick på hennes lektioner blev smittade, så vägrade hon testa sig. Då såg polisen till att hon blev testad. Eftersom hon testade positivt, blev hon satt i obligatorisk isolering.
www.iltalehti.fi/koronavirus/a/aafedc7d-4300-48f3-a9f4-9e240366ff9e
Skulle det här vara något för Sverige att ta efter?
Okej, besöksförbud kan förstås vara en anledning, även om man kanske fortfarande har lite kontakt då, dvs. ringer till personalen kanske, om man har en dement anhörig? Egentligen skulle jag också förvänta mig information om ifall någon blir sjuk i corona där, t.ex. på deras hemsida.
När det gäller tvångstestning, så pratar du om människor som är normal-fungerande, men jag tänker ju på dem som är dementa. Det kan vara väldigt traumatiserande att tvinga en gammal dement person. Om personen är så pass dement att de inte förstår nödvändiga medicinska åtgärder så måste man väl isolera personen tills man kan vara ganska säker på att det är lugnt? Jag tror det hänger mycket på att man hittar bra rutiner där.
Samtidigt, om kanske flera personal blir sjuka, hur ska man då göra? Man måste ju ha någon personal och det kan då inte vara någon av dem vanliga. Testa personalen kan man förstås göra.
Största problemet med dementa är ju att de kan få för sig att springa runt var som helst. Så länge det inte är låsta dörrar så kommer en dement person att gå runt överallt. Min mamma t.ex. gick in i alla andras rum och ville även gå på en gemensam toalett när hon hade kräksjukan. Jag lyckades då precis att dra iväg henne till sin egen toalett. Samtidigt kan man inte låsa in folk OCH isolera dem ifrån varandra, så det är verkligen inte enkelt att lösa.
Jag orkar inte försöka översätta en finsk artikel, och den artikeln i Expressen är ju väldigt spekulativ, dvs. det är osäkert att det ens förekommer.