Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Pope Joan II skrev 2021-01-31 09:22:21 följande:
Eller om det är din logik som är svajig. För du pratade väl ändå om den expertmyndighet som du brukar uttala dig starkt positivt om vad gäller inte bara deras agerande utan särskilt deras kunskap, eller? Men nu menar du (?) att FHM saknar den kunskap som du annars tyckt att de har? De kan alltså inte mycket om virus? Om andra Coronavirus? Om smittvägar? Om uppskattningar av farlighet när det gäller nya sjukdomar? Om att snabbt sätta sig i kontakt med globala organisationer för att bedöma nya situationer osv. Ja, det var ju anmärkningsvärt att de först fick så strålande recensioner om det är så här du egentligen anser om dem.
Själv tycker jag att det är den enklaste delen i det hela. "Tills vi vet mer, undvik allt som går att undvika." Det råd de senare gav - jobba hemifrån alla som kan - hade till exempel varit lämpligt att komma med redan från början. Det hade varit en sådan försiktighetsåtgärd som de kunnat vidta utan att veta särskilt mycket om vad försiktig skulle innebära i det här fallet. Men istället lät det så här (att det var en åtgärd, som så många andra åtgärder, som skulle vänta tills man hade en hög smittspridning):
www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
PS: i intervjun pratar Tegnell också om den så kallade "handen", den tyckte han inte fanns i mars när intervjun gjordes. Då hittade de inga mängder av smittade när de provtog så "handen" var visst ingen "hand" då.
PPS: Det är en sevärd intervju. Om du inte redan sett den är jag övertygad om att den verkligen kommer att tilltala dig. Finns flera körsbär för dig att plocka där.
PPPS: Jag lyfte fram en av sakerna det talades om i intervjun som jag för min del reagerade på. Jag orkar inte transkribera den för att killa Padirac under hakan, men den finns ju där - möjlig för alla att se och själva lyssna till.
Jag ska se på intervjun, men jag hinner inte göra det just nu, kanske på lunchen. Jag kommer ihåg att Tegnell sa när han fick frågan om försiktighetsprincipen att det som var problemet är just att de inte kan veta vad som är försiktigast. Du säger "undvik allt som går att undvika" - jo, jag förstår. Men, då får man kolla - har det verkligen inte några negativa konsekvenser som kan vara lika illa? Det är inte ovanligt att en grej leder till nästa och att hela landet kan hamna i ett så dåligt läge att det blir oroligheter, protester, våldet trappas upp..... eller ekonomin tar så stor skada att det blir mass-arbetslöshet och fattigdom....på längre sikt kostar allt detta liv. Folk dör av det också, fast kanske lite längre fram. Men där kan man inte veta heller hur illa det kan bli, och någonstans borde det vara väldigt viktigt att upprätthålla en slags balans i samhället, att samhället fortfarande fungerar. Sjukvården bl.a.