• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac

Utanför det politiserade '~missförståndets' värld  gömmer sig en verklighet som har med antalet vaccinerade i förhållande till antal bokningar att göra.  Boknings - och vaccinationsviljan bland 18+ sjunker visst.

www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

"REGIONER REDO ATT VACCINERA 16-ÅRINGAR "INOM KORT"

Flera regioner är beredda att inom kort börja vaccinera 16- och 17-åringar mot covid-19, enligt en rundringning till regionerna som Ekot gjort. 

Men Folkhälsomyndigheten vill ha ett gemensamt startdatum för alla regioner – och något besked har än inte getts. FHM skriver på sin hemsida att detta kan ske i augusti då vaccineringen av vuxna är klar och då man vet att leveranserna räcker till. 

Men regionerna säger nu till Ekot att bokningstrycket bland vuxna har sjunkit.

– Vi har ju haft en dialog med dialogerna runt den här frågan och vi förväntar oss ett beslut inom kort, säger Emma Spak, chef för hälso- och sjukvårdssektionen, vid Sveriges kommuner och regioner (SKR) till Ekot. "

• Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2021-07-14 10:14:19 följande:

Ja, det måste vara en tankevurpa. Vaccinsamordnaren för Västmanland sa när han intervjuades i SR att man i värsta fall behöver frysa in doser i stället för att vaccinera 16-17-åringar.

Kanske FHM har tänkt att de regioner som kommit längst och märker ett minskat tryck i vaccinationskön - det vill säga har lediga tider över - ska avstå vaccin till andra regioner.

Det lär i så fall inte fungera.

Din kritik är verkligen undermålig, i avsaknad av relevans samt osaklig som nu förklarats av hjärtemojin padriac, jag håller trots det med dig.
    Shit for brains k + E
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-07-14 12:40:00 följande:
    Din kritik är verkligen undermålig, i avsaknad av relevans samt osaklig som nu förklarats av hjärtemojin padriac, jag håller trots det med dig. smile2.gif
    Aha.. du missade att läsa vilket inlägg jag citerade

Det kan tydligen för vissa vara svårt att skilja på påståendet att det är en manifestation av sossarnas strävan efter jämlikhet och rättvisa och att FoHM har gjort en tankevurpa ...

Men, vem är jag att förstå hur hjärnans vindlingar styr läs- och textförståelse hos var och en 

HjärtaHjärtaHjärta
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-07-14 12:09:45 följande:
    Det går ju att förstå som att du riktar kritik mot den parlamentarism och den förvaltningsmodell som Sverige har sedan Oxenstiernas tid och isället förespråkar en mer politisk styrning av myndigheterna? 

Eller så har du ingen aning om hur myndigheternas självstyre fungerar  och inbillar dig att det finns någon sorts socialdemokratisk infiltration i förvaltningen...  Detta är ett narrativ som sprids av skrikhögern och SDs svans och vurmare bl.a..

Kritiken mot Sveriges hantering av pandemin här i tråden är verkligen undermålig -   i betydelsen att den saknar relevans och saklighet, 
    Ja, den svenska förvaltningsmodellen är inte så populär i alla kretsar. Inte bland dem som vill att politikernas inflytande ska genomsyra all verksamhet.

Men som du skriver så kan ju också oförmågan att skilja mellan regering och myndighet bottna i ren okunskap.

För några dagar sen läste jag en kommentar från en kritiker av FHM och regeringen som ansåg att det var sjukt oansvarigt av FHM att tillåta publik på arenorna under Fotbolls-EMTomte
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-07-14 12:40:00 följande:
    Din kritik är verkligen undermålig, i avsaknad av relevans samt osaklig som nu förklarats av hjärtemojin padriac, jag håller trots det med dig.
    Ja, vi delar uppfattning om att det borde vara upp till regionerna att besluta om när de är lämpligt att börja vaccinera 16-17-åringar.

Padirac anmärkte väl på uppfattningen att FHM befolkas av sossar, det som FuckGoogle skrev. Själv har jag inte en susning om huruvida Tegnell är sosse eller inte - men skulle jag tvingas gissa så sätter jag ett M på honom.

Personligen tycker jag gott att Västmanland kan börja vaccinera 16-17-åringar i morgon och strunta i FHM:s rekommendation om 9 augusti - elelr vad det nu var för datum.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2021-07-14 13:36:45 följande:

Ja, vi delar uppfattning om att det borde vara upp till regionerna att besluta om när de är lämpligt att börja vaccinera 16-17-åringar.

Padirac anmärkte väl på uppfattningen att FHM befolkas av sossar, det som FuckGoogle skrev. Själv har jag inte en susning om huruvida Tegnell är sosse eller inte - men skulle jag tvingas gissa så sätter jag ett M på honom.

Personligen tycker jag gott att Västmanland kan börja vaccinera 16-17-åringar i morgon och strunta i FHM:s rekommendation om 9 augusti - elelr vad det nu var för datum.

Kritiken här i tråden stod det. Och tråden deltar du ju ganska frekvent i.
    Shit for brains k + E
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-07-14 14:34:28 följande:
    Kritiken här i tråden stod det. Och tråden deltar du ju ganska frekvent i.
    Ja, det förekommer att jag är kritisk till FHM, särskilt vid pandemins inledning hade jag en tendens att vara det.

Däremot tar jag aldrig åt mig av kritik som inte är riktad mot mig - och mycket sällan av kritik som är riktad mot mig.
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2021-07-14 12:09:45 följande:
    Det går ju att förstå som att du riktar kritik mot den parlamentarism och den förvaltningsmodell som Sverige har sedan Oxenstiernas tid och isället förespråkar en mer politisk styrning av myndigheterna? 

Eller så har du ingen aning om hur myndigheternas självstyre fungerar  och inbillar dig att det finns någon sorts socialdemokratisk infiltration i förvaltningen...  Detta är ett narrativ som sprids av skrikhögern och SDs svans och vurmare bl.a..

Kritiken mot Sveriges hantering av pandemin här i tråden är verkligen undermålig -   i betydelsen att den saknar relevans och saklighet, 
    Kritiken mot kritikerna här i tråden är verkligen undermålig, vilket bland annat visar sig i att du bara kan tänka dig två möjliga tolkningar av mitt inlägg. Dessutom låter du återigen påskina att du klumpar ihop mig med skrikhögern, SDs svans osv. 
    Detta är verkligen osakligt, osmakligt etc.

Jag förutspådde ett antal svar med predikningar om ministerstyre, förvaltning etc, men du överträffade förväntningarna med att t.o.m. dra till med parlamentarism, Oxenstierna och SD svans.  
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-07-14 20:29:35 följande:
    Kritiken mot kritikerna här i tråden är verkligen undermålig, vilket bland annat visar sig i att du bara kan tänka dig två möjliga tolkningar av mitt inlägg. Dessutom låter du återigen påskina att du klumpar ihop mig med skrikhögern, SDs svans osv. 

Jag förutspådde ett antal svar med predikningar om ministerstyre, förvaltning etc, men du överträffade förväntningarna med att t.o.m. dra till med parlamentarism, Oxenstierna och SD svans.  

Utan saklig kritik tillbaka, så är du i ett läge där du aldrig berättade vad som var fel med den kritiken.

Och om du försedde den svenska författningsmodellen där ministerstyre inte finns.
    Då berättar du att du visste om att vi inte har ett ministerstyre över en myndighet.
    Där är den större frågan varför du skriver något du redan vet är fel, så frågan blir då varför skriver du saker som du vet är fel?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-07-14 20:29:35 följande:

Så, vilka andra tolkningar av ditt inlägg förväntade du dig? och vilken tolkning vill du själv ge ditt inlägg?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin